Het stikstofprobleem is Kafkaëske onzin

• zondag 26 juni 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  Deze week presenteerde stikstofminister Van Der Wal haar stikstofplan, de doodsteek voor de Nederlandse boeren.

Wybren van Haga 25-6-2022

Een gecreëerd probleem, want er is geen ander land in de wereld dat zo’n 'probleem' heeft met stikstof als Nederland. Dat roept een groot aantal vragen op. Hoe is het mogelijk dat ammoniak en stikstofoxide zich zo keurig aan de landsgrenzen houden? En waarom heeft de natuur direct aan de andere kant van de grens met Duitsland geen last van stikstof?

Volgens Delfts ingenieur, boer en VVD-statenlid Mirjam Nelisse zijn de stikstofmodellen niet goed gemodelleerd en worden ze verkeerd gebruikt. Bovendien geeft zij aan dat de Kritische Depositie Waardes, de KDW’s, niet kritisch zijn. De KDW’s zijn in Nederland 140 keer zo laag als in Duitsland, zodat er alleen in Nederland een stikstofprobleem is. Ze kreeg een meerderheid voor haar motie op het VVD-congres.

Net als zelfs voor 51 procent van de leden, was de VVD-top ook hier niet gevoelig voor. Het frame van kabinet en media is dat er sprake is van een stikstofcrisis en ze zien stikstofreductie daarom als doel. En daarom debatteren Kamerleden en kabinet urenlang over dit vreemde plan. De coalitiepartijen plus vrijwel alle linkse partijen zijn enthousiast en anderen proberen het plan een beetje bij te schaven of proberen de termijn waarbinnen de boeren moeten worden uitgekocht op te rekken tot 2035.

Stop euthanasie op boeren
    Maar de grondslag van de stikstof-idiotie is dat wij tegen Brussel hebben gezegd dat onze Natura 2000 zandvlaktes en heidegebieden zijn en dat we dit tot in de eeuwigheid in stand zullen houden. Als stikstofoxide of ammoniak neerslaat op een zandvlakte, dan is dat voeding voor de bodem en na verloop van tijd verandert de zandvlakte in een berken- of eikenbos. Wat is daar problematisch aan? Helemaal niets. Slechts omdat wij beloofd hebben dat we dit nooit zullen laten gebeuren, bevinden we ons nu in een parallelle werkelijkheid waarbij we op basis van een foute grondslag duizenden boeren van hun grond jagen. Het stikstofprobleem is daarom Kafkaëske onzin en de juridische consequenties zijn gestoeld op een foute grondslag.

Stoppen dus met deze euthanasie op boeren. Dat kan door binnen de Europese Unie de stikstofregels opleggende Natura-2000 gebieden op te zeggen. Als Brussel dat niet accepteert, stoppen we met onze financiële bijdragen aan de EU en zetten we op alle beleidsdossiers ons vetorecht in. We laten het niet gebeuren dat onze boeren van hun land worden gejaagd en daarmee de Nederlandse voedselzekerheid in gevaar komt. En de 25 miljard euro die is gereserveerd voor een niet bestaand probleem? Zet die anders in, er zijn namelijk genoeg échte problemen!

Wybren van Haga is namens BVNL lid van de Tweede Kamer

NieuwRechts

Wybren van Haga is nog 1 van de weinige verstandige en wat misschien nog wel belangrijker is, 1 van de integerste mensen in de Politiek(2e Kamer)
    Natuurlijk, ook hier doen weer de meest bizarre verhalen de rondte over zijn huizenbezit in Amsterdam, maar wat is er mis met het bezit van een aantal panden als belegging? De prins van oranje bezit honderden panden in Amsterdam en daar hoor je de media niet over.