Bedrijfsleven raakt macht in waterschapsbestuur kwijt: streep door drie geborgde zetels. ’Teleurstellende uitkomst’

• maandag 6 juni 2022
  • Categorie:
  • HEERHUGOWAARD

Het bedrijfsleven raakt bij de waterschapsverkiezingen op 15 maart 2023 zijn drie geborgde zetels in het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) vrijwel zeker kwijt.

Martijn Gijsbertsen 5-6-2022

Dat is het gevolg van een initiatiefwet van GroenLinks en D66 in de Tweede Kamer om de vaste plekken in het zogeheten ’college van hoofdingelanden’ bij alle waterschappen in Nederland af te schaffen. Zij vinden de toewijzing van niet-verkiesbare zetels ondemocratisch.

Aangewezen

De gereserveerde plekken voor het bedrijfsleven in het bestuur van HHNK - het waterschap voor Noord-Holland boven het Noordzeekanaal - worden nu nog ingenomen door Bernd Mintjes (Heiloo), Ron Wiese (Oudorp) en Ton Hartogh (Castricum). Zij zijn als kandidaten aangewezen door de Kamer van Koophandel.

Ook de verplichte geborgde zetel in het dagelijks bestuur, dat wordt voorgezeten door de dijkgraaf (Luc Kohsiek uit Schoorl) verdwijnt: deze is niet langer verplicht. Die positie wordt in deze regio momenteel ingevuld door Siem Jan Schenk uit Oude Niedorp: hij is ’hoogheemraad’ namens de agrariërs.

De Tweede Kamer in Den Haag heeft het voorstel van Groenlinks en D66 gedeeltelijk aangenomen: de zetels voor het bedrijfsleven, met bestuurders aangewezen door de Kamer van Koophandel, zullen sneuvelen.

Agrariërs (door brancheorganisatie LTO voorgedragen) en terreinbeheerders (naar voren geschoven door de Vereniging van Bos- en Natuureigenaren) krijgen straks ieder twee zetels. Daarmee verliezen de boeren een bestuurdersplek en gaan de beheerders er juist een op vooruit.

Deskundigheid

Daartoe is besloten, omdat de meeste parlementariërs anders vrezen dat veel kennis en deskundigheid uit de waterschapsbesturen zullen verdwijnen. De Eerste Kamer moet de beslissing nog bekrachtigen.

„Dit is een teleurstellende uitkomst”, reageert Hertogh. „We vragen ons af welk probleem hiermee nu precies wordt voorkomen. Wij zullen ons werk tot het eind toe serieus uitvoeren, daar kunt u op rekenen.”

Bij HHNK bestaat het algemeen bestuur uit dertig leden: daarvan zijn er 23 gekozen en zeven geborgd. De andere aangewezen plekken in het waterschapsbestuur worden nu bezet door Simon Ruiter uit Grootschermer, Jan Dirk Rooker uit Aartswoud (namens de agrariërs) en Franke Hoekstra uit Amstelveen (terreinbeheerders).

Noordhollands Dagblad