Alle Overijsselse CDA-afdelingen nemen afstand van stikstofplannen kabinet

• dinsdag 21 juni 2022
  •  Alle CDA-afdelingen in de provincie Overijssel hebben in een brief kenbaar gemaakt afstand te nemen van de landelijke stikstofplannen.

Bart Reijmerink 21-6-2022

De 25 lokale afdelingen roepen het kabinet op om met een nieuw plan te komen. De nieuwe plannen van minister Christianne van der Wal zorgen ervoor dat de 'agrarische sector om zeep wordt geholpen', aldus de bezorgde CDA-fracties.

De trammelant binnen het CDA neemt toe, alle Overijsselse fracties keren zich tegen de stikstofplannen van het kabinet. In de Tweede Kamer had de fractie van het CDA ook al afstand genomen van de nieuwe stikstofplannen. Waardoor de druk op het kabinet alleen maar toeneemt.

De plannen van minister Van der Wal kunnen in ieder geval op geen steun rekenen van het CDA en ook bij haar eigen partij, de VVD, kunnen de plannen op een storm van kritiek rekenen.

De lokale afdelingen van het CDA vinden de plannen onrealistisch en de nieuwe plannen houden daarnaast geen enkele rekening met de agrarische sector. 'De natuur moet hand in hand gaan met de agrarische sector. Deze plannen komen daar helaas niet bij in de buurt. Met deze plannen heeft de natuur de agrarische sector in de houdgreep'.

Daarnaast hekelen de CDA-fracties het feit dat de plannen van het kabinet geen maatwerk bevatten. In de provincie Overijssel is men al langer bezig met een beleid dat goed aansluit op lokale processen. 'In Overijssel werken we juist keihard aan oplossingen, onder andere met biogasvergisting zodat we én stikstof verminderen én gas produceren. Over duurzaamheid gesproken. Al deze initiatieven worden onzeker wanneer het mes in de veestapel gaat. Dit beleid biedt geen houvast voor alle innovaties die al vanuit de omgeving worden opgezet', schrijven de afdelingen.

NieuwRechts