WHO-functionarissen: Uitbraak van apenpokken verspreidt zich hoofdzakelijk via seksueel contact

• dinsdag 24 mei 2022
  • Categorie:
  • De recente uitbraak van het apenpokkenvirus in Noord-Amerika en Europa verspreidt zich voornamelijk via seks, aldus ambtenaren van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op maandag, terwijl zij tot nu toe ongeveer 200 gevallen bevestigden, bericht Theepochtimes.com.

23-5-2022

Het virus zelf is geen seksueel overdraagbare infectie, maar de WHO-functionarissen zeiden dat de recente golf van gevallen in verband wordt gebracht met homoseksuele mannen. Zij zeiden echter dat iedereen apenpokken kan oplopen, die over het algemeen beperkt blijven tot Centraal- en West-Afrika.

“We hebben de laatste vijf jaar een paar gevallen in Europa gezien, alleen bij reizigers, maar dit is de eerste keer dat we in veel landen tegelijk gevallen zien bij mensen die niet naar de endemische gebieden in Afrika zijn gereisd,” zei Dr. Rosamund Lewis, die het pokkenonderzoek van de WHO leidt, in een streaming event op de sociale media.

Tot nu toe hebben de Verenigde Staten ten minste twee gevallen bevestigd en een derde verdacht geval wordt door ambtenaren in Florida onderzocht. De gevallen zijn gemeld in New York City en Massachusetts.

“Veel ziekten kunnen door seksueel contact verspreid worden. U kunt een hoestje of een verkoudheid krijgen door seksueel contact, maar dat betekent niet dat het een seksueel overdraagbare ziekte is,” zei Andy Seale, die de WHO adviseert over HIV, hepatitis, en andere seksueel overdraagbare ziekten, of SOA’s. Seale zei dat apenpokken niet als een SOA worden beschouwd.

Intussen heeft Dr. David Heymann, die een vergadering van de adviesgroep voor besmettelijke ziekten van de Wereldgezondheidsorganisatie voorzat, tegen The Associated Press gezegd dat de belangrijkste theorie om de verspreiding van de ziekte te verklaren, seksuele overdracht was tijdens evenementen in Spanje en België. Apenpokken heeft nog niet eerder tot wijdverspreide uitbraken geleid buiten Afrika, waar de ziekte endemisch is bij dieren.

“Wij weten dat apenpokken zich kunnen verspreiden wanneer er nauw contact is met de laesies van iemand die besmet is, en het lijkt erop dat seksueel contact die overdracht nu heeft versterkt,” zei Heymann.

“Het is heel goed mogelijk dat er iemand besmet is geraakt, laesies heeft ontwikkeld … en het vervolgens naar anderen heeft verspreid bij seksueel of nauw lichamelijk contact,” zei Heymann, eraan toevoegend dat “deze internationale gebeurtenissen … de uitbraak over de hele wereld hebben gezaaid, naar de V.S., en andere Europese landen.”

Vorige week hebben ambtenaren in België gezegd dat zij een verplichte quarantaine van 21 dagen zouden invoeren voor personen die de apenpokken hebben opgelopen. Duitsland heeft vier bevestigde gevallen die in verband worden gebracht met blootstelling op “party-evenementen … waar seksuele activiteit plaatsvond” op de Canarische Eilanden in Spanje en in Berlijn, volgens een regeringsrapport aan wetgevers dat door de AP is verkregen.

“Dit is geen COVID,” zei Heymann tegen AP. “We moeten het afremmen, maar het verspreidt zich niet in de lucht en we hebben vaccins om ons ertegen te beschermen.”

Heymann zei dat er snel studies moeten worden uitgevoerd om te bepalen of apenpokken kunnen worden verspreid door mensen zonder symptomen en dat bevolkingsgroepen die risico lopen op de ziekte voorzorgsmaatregelen moeten nemen om zich te beschermen.

Symptomen zijn koorts, lichaamspijn en huiduitslag. Hoewel verwant aan het pokkenvirus, zijn de symptomen bij apenpokken meestal minder ernstig. Deze laatste onderscheidt zich van pokken door het verschijnen van gezwollen lymfeklieren tijdens de symptomatische fase van het virus, onmiddellijk voorafgaand aan een gezwollen huiduitslag die zich uitbreidt naar de binnenkant van de mond en de handen en voeten.

Copyright © 2022 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

APENPOKKEN DOSSIER