Tegenstanders van het stadhuisplan in Den Helder vinden dat de Raad van State te veel tijd neemt voor een uitspraak over de zaak. ’Wij dienen een klacht in’

• zondag 1 mei 2022
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

De personen en organisaties die de Raad van State hebben gevraagd een stokje te steken voor de bouw van het stadhuis op Willemsoord, dienen een klacht in tegen het uitblijven van een uitspraak.

Delano Weltevreden 30-4-2022

Dat zegt Paul Schaap, voorzitter van erfgoedvereniging SBCE: ,,Net als bij de bestuursrechter in Haarlem wordt de zaak zo ver mogelijk gerekt totdat de bouw onomkeerbaar is. In plaats van twee weken deed de bestuursrechter er in Haarlem maar liefst twaalf weken over om tot een uitspraak te komen. De Raad van State lijkt hier ook op aan te sturen. In plaats van twee weken zoals beloofd, zitten we al vijf weken op een vonnis te wachten. Wij dienen hier een klacht over in.’’

Omdat er volgens de tegenstanders van het stadhuisplan snel iets moet gebeuren, heeft Schaap de gemeenteraad en het college opnieuw gevraagd de bouw te stoppen. Zij wijzen het gemeentebestuur er op dat slechts 44 procent van de kiezers de moeite heeft genomen te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dat betekent volgens hem dat 56 procent van de kiezers geen vertrouwen heeft in het gemeentebestuur.

Stoppen

Schaap vermoedt dat het stadhuis de gemeenschap meer gaat kosten dan de 27 miljoen euro die daarvoor beschikbaar is gesteld. Hij verwacht dat aan bijkomende kosten voor onder andere wegen, bruggen en openbaar vervoer minstens zoveel moet worden neergeteld. ’Het is alleen al vanwege de financiële en economische gevolgen in deze situatie van armoede en recessie onverantwoord om met dit bouwproject door te gaan. U zult spijt krijgen als u dit plan achter de rug om van vrijwel alle inwoners van Den Helder doorzet. Wij verzoeken u dan ook met onmiddellijke ingang de bouwwerkzaamheden op Willemsoord te stoppen.’

Noordhollands Dagblad