Tegenstander van het stadhuisplan in Den Helder doet zijn beklag over de Raad van State bij de Nationale Ombudsman en de Tweede Kamer

• maandag 30 mei 2022
  • Categorie: , ,
  •  De uitspraak van de Raad van State over het stadhuis op Willemsoord deugt niet. Dat vindt Nieuwedieper Henk van Kuijk, fel tegenstander van het stadhuisplan. Hij kondigt aan zijn beklag te doen bij de Nationale Ombudsman en de Tweede Kamer.

Delano Weltevreden 30-5-2022

Erfgoedstichting SBCE, Belangenvereniging Visbuurt Den Helder en twee Nieuwediepers onder wie Van Kuijk, hadden de Raad van State gevraagd de bouw van het stadhuis stil te leggen tot het moment van een definitief antwoord op de vraag of het stadhuis wel op Willemsoord mag komen. De RvS ziet geen reden om de bouw stil te leggen. Volgens de hoogste bestuursrechter is er niets mis met het stadhuisplan.

Dat is tegen het zere been van Van Kuijk. Hij vindt het onverteerbaar dat de Raad van State negen weken nodig heeft gehad om een uitspraak te doen, terwijl de tegenstanders volgens hem was beloofd dat het twee weken zou duren.

Geen gelijk

Hoewel de RvS in de uitspraak uitlegt waarom de tegenstanders geen gelijk hebben, vindt Van Kuijk dat nergens serieus op de argumenten wordt ingegaan. Die gaan onder andere over geluidsoverlast, parkeren op Willemsoord, de verwachte verkeers- en parkeeroverlast in de Visbuurt en de vraag of de gemeenteraad een apart besluit had moeten nemen over de locatie van het stadhuis.

Van Kuijk vindt dat de Raad van State nalatig heeft gehandeld. Hij wil de Nationale Ombudsman, alle leden van de Tweede Kamer en onderzoeksjournalistiek programma Zembla daarover benaderen.

Noordhollands Dagblad

Iedere rechter, hoog of laag, kan iedere uitspraak zo manipuleren dat de overheid altijd in het gelijk gesteld wordt en dat is bij de rechters van de Raad van State niet anders.
    Er is altijd een artikel in het wetboek te vinden dat een ander artikel overruled. Een rechter, voor het leven benoemd, vaak verschillende met bijbanen wat corruptie in de hand werkt, zal het een zorg zijn wat het klootjesvolk ervan denkt. Dat hebben we wel gezien bij de rechters die de zaak Shipshol behandelden, de heren waren zo corrupt als de pest maar zijn alleen maar gepromoveerd.