DDS Exclusief! Lezing Paul Cliteur bij het Renaissance Instituut over woke aan de Nederlandse universiteiten

• maandag 30 mei 2022
  • Categorie: , ,
  •  DDS is afgelopen vrijdag afgereisd naar Amsterdam om de lezing van onze columnist Paul Cliteur bij te wonen.

Mark Jongeneel 29-5-2022

Cliteur gaf deze lezing voor het Renaissance Instituut, het wetenschappelijk bureau van Forum voor Democratie. Paul Cliteur sprak over woke aan de Nederlandse universiteiten.

Het was een druk bezochte middag in het keldertje van FVD aan de Herengracht 74 te Amsterdam. Ongeveer 60 mensen waren aanwezig om naar de lezing van Cliteur te luisteren. Het was een gemêleerd gezelschap van jong en oud. Ook diverse politici van FVD waren aanwezig waaronder de enthousiaste partijleider Thierry Baudet, het Tweede Kamerlid Freek Jansen en het statenlid uit Noord-Holland en voorzitter van het Renaissance Instituut, Ralf Dekker. Deze mensen zijn tijdens de borrel na de lezing goed aanspreekbaar. Elke week organiseert het Renaissance Instituut een borrellezing over een brandende maatschappelijke kwestie. Iedere belangstellende is hierbij van harte welkom.

De lezing van Cliteur was een goed inhoudelijk verhaal. Cliteur vertelde dat mensen die het woke gedachtegoed aanhangen in hun eigen bubbel zitten. Zij lezen zeker geen De Dagelijkse Standaard of TPO. In hun ogen zijn dit nazistische sites die hun lezers informeren met desinformatie. Het Woke gedachtegoed is een aanval op de vrijheid van gedachte, geweten, godsdienst en expressie. Die staan nu heel erg onder druk, ook aan de universiteiten.

De strijd van de universiteiten tegen het woke gedachtegoed

Hoe moet men het woke gedachtegoed te lijf gaan op de universiteiten volgens Cliteur? Cliteur neemt al positieve ontwikkelingen waar. Zo heeft de rector van de Universiteit Utrecht, Henk Kummeling, gezegd dat woke een bedreiging is voor de universiteit. Cliteur zou het mooi vinden, als er naast een woke-universiteit in Amsterdam voor de D66-ers, in Utrecht een niet woke-universiteit zou zijn. Laat ze maar de competitie aangaan: wat levert het meeste aan wetenschappelijke kwaliteit op en waar komen studenten het beste tot hun recht? De universiteiten moeten dus kleur gaan bekennen. Een instituut als een universiteit moet weerbaar worden tegen het woke gedachtegoed.

Sfeerimpressie lezing Renaissance instituut door Paul Cliteur.

De strijd van het individu tegen het woke gedachtegoed

Hoe kan men als individu de strijd tegen het woke gedachtegoed aangaan? Cliteur zegt dat wokisten je alleen mogen aanspreken op je eigen opvattingen. Opvattingen gedaan door anderen ben je niet verplicht om te verdedigen. Als wokisten je aanvallen ga de confrontatie met ze aan. Stel ze een wedervraag. Al snel zullen ze vast lopen in hun opgeworpen hypotheses. En spreek een wokist aan als individu. Hierdoor speel je ze uit elkaar omdat de wokistische zuil geen eenheid is.

Met de tips van Cliteur in de hand kunnen we de strijd tegen het woke gedachtegoed aan. Laat de rede en ratio overwinnen in de samenleving. Voor het intolerante woke gedachtegoed is in onze samenleving geen plaats.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
    DDS