Sociaal progressieve coalitie in de maak in Hollands Kroon. Onafhankelijk Hollands Kroon verder met Senioren HK, GL, PvdA en D66

• dinsdag 3 mei 2022
  • Categorie: , ,

HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Onder leiding van Onafhankelijk Hollands Kroon is koers gezet naar een progressieve en sociale coalitie met Senioren Hollands Kroon (SHK), GroenLinks, Partij van de Arbeid en D66. Voor juli hopen de partijen een coalitieakkoord te kunnen presenteren.

Lars van der Bel 3-5-2022

Opvallend aan de coalitievorming is dat Onafhankelijk Hollands Kroon (OHK) ervoor gekozen heeft om de één na grootste partij - het CDA, goed voor vijf zetels - en de VVD - goed voor vier zetels - over te slaan in hun zoektocht naar een meerderheid in college.

In plaats daarvan heeft de partij steun gezocht en gevonden in het links progressieve spectrum van de lokale politiek. SHK levert in dit geval vier zetels. GroenLinks, PvdA en D66 ieder twee. Met de acht zetels van OHK komt de coalitie op een totaal van achttien zetels, een ruime meerderheid op een totaal van 29 raadsleden in Hollands Kroon.

De samenstelling van de partijen is bepaald na uitgebreide gesprekken met alle politieke partijen, met speciale aandacht voor ’opgaven, kansen en zorgen die aandacht vragen vanuit onze inwoners en bedrijven’.

Alexander Bügel, fractievoorzitter van OHK, spreekt van een ’sociaal progressieve coalitie’ die het vertrouwen van de burger in het gemeentebestuur moet herstellen nadat dit de afgelopen periode ’zorgelijk’ gedaald was. „Daar ligt een grote gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

De partijen zullen de komende periode gaan onderzoeken of een harmonieuze samenwerking en een coalitieakkoord haalbaar zijn. Streven is om daar voor juli duidelijkheid over te kunnen geven.

Noordhollands Dagblad