Omstreden komst arbeidsmigranten op terrein Joods Werkdorp stap dichterbij

• woensdag 11 mei 2022

HOLLANDS KROON - SLOOTDORP

De omstreden komst van 160 arbeidsmigranten naar het terrein van het Joods Werkdorp is weer een stap dichterbij gekomen met de verlening van een omgevingsvergunning.

Lars van der Bel 11-5-2022

Dat de huisvesting van arbeidsmigranten een onderwerp van discussie is in de Wieringermeer, blijkt wel uit het aantal zienswijzen dat de gemeente Hollands Kroon heeft binnengekregen naar aanleiding van de aanvraag voor een omgevingsvergunning. Veertig indieners hebben van zich laten horen met bijna driehonderd vragen en bezwaren op het gebied van stikstof en verkeershinder tot aan afvalverwerking en visvergunningen.

De gemeente heeft alle reacties van commentaar voorzien en de omgevingsvergunning uiteindelijk bijgeschaafd met betrekking tot de maximale aaneengesloten verblijfsduur: deze is bepaald op zes maanden.

Wethouder Theo Groot laat weten dat de aanvraag voor de omgevingsvergunning parallel verliep aan die voor het bestemmingsplan, zodat belanghebbenden eenvoudig hun bezwaren kenbaar konden maken.

Belanghebbenden hebben nog één beroepsmogelijkheid tegen het besluit en kunnen daarvoor terecht bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Uit de aanvraag voor de vergunning blijkt dat er ruim vijf miljoen euro is gemoeid met het project. Als er geen nieuwe bezwaren worden aangetekend, kan er over zeven weken begonnen worden met de werkzaamheden.

Noordhollands Dagblad