EU-lidstaten bereiken akkoord over olieboycot, Hongarije mag Russische olie blijven kopen

• dinsdag 31 mei 2022
  • Categorie: , ,
  • .....een invoerverbod gaat komen voor Russische aardolie die over zee wordt aangevoerd.

31-5-2022

De Europese Unie-lidstaten hebben een akkoord bereikt over de invoering van olieboycot tegen Rusland. Wat betekent dat er een invoerverbod gaat komen voor Russische aardolie die over zee wordt aangevoerd. Hongarije, Tsjechië en Slowakije doen echter niet mee met de boycot, zij blijven nog Russische olie via pijpleidingen ontvangen.

Vlak voor de EU-top lichtte de Hongaarse premier Viktor Orbán zijn kritiek op de boycot toe. Volgens de Hongaarse leider werd het oorspronkelijk plan nooit goed toegelicht aan de lidstaten, daarnaast werd er ook niet gekeken naar de economische gevolgen voor sommige landen. Landen zoals Hongarije vrezen de economische gevolgen van een vergaande sancties.

"Bij de vorige vijf sanctiepakketten ging het anders. Nu gaat het over energie. Dat is een serieuze zaak."

Volgens Orbán was het belangrijk om goed de tijd te nemen om een energieboycot goed uit te denken, immers moeten lidstaten zelf niet de dupe worden van de opgelegde sancties. Orbán is van mening dat de olieboycot een averechts effect zou hebben.

"Omdat het om energie gaat is het riskant. Daarom moeten we onze benadering veranderen. Eerst oplossingen dan sancties. Tot nu toe hebben we geen oplossingen."