Eerste Kamer verwerpt verlenging coronawet: dit zijn de addertjes onder het gras

• woensdag 18 mei 2022
  • Categorie: , ,
  • De tijdelijke coronawet blijft na 1 juni niet langer van kracht.

Robin de Boer 17-5-2020

De Eerste Kamer gaat namelijk niet akkoord met een vijfde verlenging van de wet, die de juridische basis voor de coronamaatregelen.

Zorgminister Kuipers wil de mogelijkheid hebben om ze snel weer in te voeren. In de              Tweede Kamer stemde alleen de coalitie in met de verlenging, maar in de senaat              hebben VVD, CDA, D66 en ChristenUnie geen meerderheid.

Velen reageren verheugd. “Een goede stap,” vindt BVNL, de partij van Kamerlid Wybren          van Haga. “Joepie! Weg coronatoegangsbewijzen!” twittert PVV-Kamerlid Fleur Agema.            Er zitten echter enkele addertjes onder het gras.

Even wakker worden

Zo zegt journalist Annelies Strikkers tegen Agema: “Even wakker worden: er wordt        volgende week een pandemieverdrag met de WHO ondertekend en daarnaast wil het        kabinet (en een deel van de oppositie) een heleboel vrijheidsbeperkende maatregelen verankeren in permanente wetgeving door de Wpg (Wet publieke gezondheid, red.)                 aan te passen. Hopelijk weet je dit?”

Gezondheidswetenschapper Yvonne Simons voegt toe: “Gespeelde teleurstelling van          minister Kuipers. Hij weet héél goed dat de coronawet overbodig is zodra het mandaat          voor beleid bij pandemieën bij de WHO wordt getekend.”

Van Haga linkt naar een petitie die minister Kuipers oproept om geen soevereiniteit van Nederland over te dragen aan de WHO. Je vindt die petitie hier.

De Australische premier Scott Morrison heeft alvast aangekondigd groot voorstander te            zijn van het WHO-pandemieverdrag:

(Video verwijderd? Klik hier...)

Dan maar weer noodverordeningen

Daarnaast kan het kabinet de noodverordeningen weer van stal halen. Anthony Stabourlos,      die samenwerkt met Europarlementariër Cristian Terhes, schrijft: “Het kabinet kondigt nu           al aan dan maar weer via noodverordeningen te zullen werken. Dit is pure dictatuur en opzijschuiven van het volk!”

Mocht het coronavirus plots weer sterk opleven, dan zal Kuipers moeten teruggrijpen            naar noodverordeningen, schrijft ook het AD.

“Als het onverhoopt weer misgaat, kunnen we met noodverordeningen werken,” zegt              SP-senator Rik Janssen. “Er is niks mis met noodverordeningen in een acute crisis.”                Ook andere Eerste Kamerleden zeiden al dat ze eventuele spoedwetgeving zullen steunen.