VVD Drenthe uit stevige kritiek op eigen minister: 'Onze verontwaardiging is groot'

• dinsdag 5 april 2022
  • Categorie: , ,
  • De Drenthse VVD-afdeling is kritisch op de stikstofaanpak van het kabinet en VVD-minister Christianne van der Wal. De VVD-afdeling wil dat de landelijke partij 'meer oog heeft voor onze plattelandsbewoners’.

05 April 2022 door Bart Reijmerink

Afgelopen vrijdag kondigde D66 aan dat het kabinet gaat beginnen met de uitkoop van boeren. Volgens D66-Kamerlid Tjeerd de Groot kan Nederland op deze manier een "grote slag slaan":

“D66 houdt het kabinet aan de belofte dat het de stikstofcrisis oplost. De kwaliteit van het water en de natuur is ontzettend slecht in Nederland. De meeste uitstoot komt van de Nederlandse veeteelt. Als boeren verleid worden hun bedrijf te verkopen, kunnen we een grote slag slaan. Op deze manier kan de natuur herstellen en kunnen we weer bouwen.”

De uitwerking van dit plan komt uit de koker van VVD-minister Van der Wal. Zij kan dan ook rekenen op veel kritiek van VVD Drenthe. Deze provincieafdeling is van mening dat de landelijke partij te weinig oog heeft voor het platteland. De afdeling erkent dat er een stikstofcrisis is die moet worden aangepakt, maar ze vinden de huidige aanpak alles behalve constructief.

'Voor de VVD op alle niveaus, dus hier in de provincie Drenthe maar ook in de tweede kamer, zitten we hier mee in onze maag. Dat begint bij de basis: waarom hebben we die natuurdoelen zo gesteld, ook op plekken waar ze totaal onhaalbaar zijn, kunnen we daar niet vanaf? Hier is de afgelopen jaren flink op ingezet door de VVD, maar helaas is dit niet gelukt, en er is voorlopig ook geen zicht op. Dat betekent dat we nu toch iets moeten met die stikstofvermindering, ook in Drenthe, anders blijft de boel ‘op slot’ zitten.'

Als VVD vinden we natuur belangrijk. Niet voor niks wordt er in Drenthe in de periode 2015-2027 maar liefst 750 miljoen euro van het Rijk geïnvesteerd, en daar leggen ook de waterschappen en de EU nog geld bij. Maar ook vinden we het belangrijk dat we geen onhaalbare natuurdoelen blijven nastreven en alles daaraan ondergeschikt maken.'

'We houden namelijk ook van onze leefgemeenschappen en bewoners op het platteland. En we vinden ook dat er ruimte moet zijn voor ontwikkeling: voor ondernemers, voor verkeer, voor natuurbeleving en recreatie. De laatste tijd zijn daar overigens belangrijke doelen bijgekomen: niet meer afhankelijk zijn van Russisch en Gronings gas, investeren in koopkracht van de midden- en lage inkomens, defensie en voedselzekerheid.  Over prioriteiten gesproken…', schrijft de lokale afdeling op haar website.

De Drenthse liberalen hopen via deze oproep de landelijke partij te bewegen richting een meer constructieve koers in plaats van het 'bashen van boeren'.

Nieuw Rechts