“Surrealistische chaos zonder botsingen,” zegt prof. dr. Cees Hamelink over Mexico

• maandag 4 april 2022
  •  Hamelink praat ons bij.

4-4-2022

Prof. dr. Cees Hamelink verbleef de afgelopen weken in Mexico, zijn tweede thuis. Het land wordt gekenmerkt door surrealisme: van het ogenschijnlijk chaotische verkeer tot aan de manier waarop de regering het coronabeleid vormgeeft. Hamelink praat ons bij.

Verkeersregels worden in Mexico eerder aangegrepen om er creatief mee om te gaan, dan dat ze worden opgevolgd. Toch gebeuren er maar weinig ongelukken. Mexicanen letten goed op elkaar, vanuit een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel en een gedeeld talent voor improvisatie.

Hetzelfde surrealisme zien we terug in de politiek en het coronabeleid. De overheid neemt het virus serieus, maar legt de samenleving geen dwingende maatregelen op. Anderzijds zijn mondkapjes alomtegenwoordig in het straatbeeld en controleren robots regelmatig of je temperatuur niet te hoog is. De aanpak van de Mexicaanse overheid heeft veel economische en culturele ellende voorkomen, maar er was toch politieke schade, legt Hemelink uit.

Over stichting blckbx

Blckbx is een stichting zonder winstoogmerk die wordt gefinancierd door donaties van haar eigen publiek. Voor de mensen, door de mensen en met de mensen: dát is waar blckbx voor staat.

Hoewel we ervoor zorgen dat we de kosten zo minimaal mogelijk houden, zijn er toch doorlopende kosten om gedegen en professionele content te maken. Denk hierbij aan de techniek, de regie, de redactie, de webredactie en het onderhoud van de studio. Om de continuïteit van blckbx te waarborgen, hebben we daarom jouw hulp nodig.

Als je deze uitzending waardeert en de urgentie van Nederlands grootste onafhankelijke nieuwsplatform inziet, dan nodigen we je van harte uit om ons te steunen. Alleen dankzij regelmatige donaties kunnen wij onafhankelijke content blijven produceren en onze reikwijdte vergroten, met als doel om de wereld beter te begrijpen. Voor de mensen, door de mensen en met steeds méér mensen.

blckbx