Rusland is van plan een einde te maken aan de door de VS gedomineerde Wereldorde

• maandag 11 april 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  De militaire actie van Rusland in Oekraïne is bedoeld om een einde te maken aan de door de VS gedomineerde wereldorde, aldus de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov. Lavrov betoogt dat Washington naar suprematie heeft gestreefd door ad hoc regels op te leggen en het internationaal recht te schenden.

11-4-2022

RT rapporteert:

Hij verwees naar de pogingen van Amerika om zijn eigen zogenaamde “op regels gebaseerde internationale orde” op te leggen, die op hevig verzet van Moskou en China zijn gestuit.

“Onze speciale militaire operatie is bedoeld om een einde te maken aan de ongegeneerde expansie [van de NAVO] en de ongegeneerde drang naar volledige overheersing door de VS en zijn westerse onderdanen op het wereldtoneel,” vertelde Lavrov aan de nieuwszender Rossiya 24.

“Deze overheersing is gebouwd op grove schendingen van het internationale recht en op grond van een aantal regels, die zij nu zo hard hypen en die zij van geval tot geval verzinnen,” voegde hij eraan toe.

Rusland behoort tot de naties die zich niet aan de wil van Washington zullen onderwerpen, voegde de Russische diplomaat eraan toe. Het zal alleen deel uitmaken van een internationale gemeenschap van gelijken en zal niet toestaan dat de westerse naties zijn legitieme veiligheidsbelangen negeren, zei Lavrov.

Lavrov verweet de chef van het buitenlands beleid van de EU, Josep Borrell, dat hij meer gevechten in Oekraïne lijkt aan te moedigen. De topdiplomaat van het blok zei dat het conflict “op het slagveld zal worden gewonnen” toen hij afgelopen zaterdag meer militaire hulp aan Kiev aankondigde. Lavrov noemde de verklaring “schandalig”.

“Wanneer een diplomatieke chef … zegt dat een bepaald conflict alleen door militaire actie kan worden opgelost … Wel, dan moet het iets persoonlijks zijn. Hij heeft zich ofwel vergist, ofwel zonder na te denken gesproken, en een verklaring afgelegd die niemand hem gevraagd heeft af te leggen. Maar het is een schandalige opmerking,” voegde Lavrov eraan toe.

De rol van de EU is tijdens de veiligheidscrisis in Oekraïne verschoven, meent de minister. Voorheen trad zij niet op als een militaire organisatie “die collectief vecht tegen een verzonnen dreiging.” Lavrov zei dat de verandering het resultaat was van de druk die Washington op de leden van het blok heeft uitgeoefend, waardoor het dichter bij de NAVO is komen te staan.

Van zijn kant wil Rusland met Oekraïne over vrede onderhandelen, voegde Lavrov eraan toe.

Moskou viel zijn buurland eind februari aan, nadat Oekraïne de voorwaarden van de in 2014 ondertekende akkoorden van Minsk niet had uitgevoerd, en Rusland uiteindelijk de Donbass-republieken in Donetsk en Lugansk had erkend. De door Duitse en Franse bemiddeling tot stand gekomen protocollen waren bedoeld om de status van die regio’s binnen de Oekraïense staat te regulariseren.

Via Newspunch.com.

Copyright © 2022 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

OEKRAÏNE CONFLICT DOSSIER

Volg Frontnieuws op Telegram