Red de Wieringermeer: ’Bouwkeet voor datacenter Microsoft staat op de verkeerde plek’

• vrijdag 1 april 2022
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - MIDDENMEER
    Stichting Red de Wieringermeer volhardt in haar bezwaar tegen de plek van een bouwkeet langs de Cultuurweg in Middenmeer.

Winnie van Galen 1-4-2022

Genoemde keet is daar neergezet voor de bouw van een datacenter voor Microsoft op bedrijventerrein Venster-West.

Het bezwaar volgt op besluit van de gemeente, niet mee te werken aan het verwijderen van de bouwkeet. De stichting verzocht de gemeente al eerder (in december) handhavend tegen de aanwezigheid van de bouwkeet op te treden.

Volgens Red de Wieringermeer staat de bouwkeet te ver verwijderd van de bouwlocatie, op een afstand van tenminste tweehonderd meter. Hetzelfde geldt voor een asfaltweg en aarden wallen nabij de bouwkeet. Volgens de stichting ontbreekt voor genoemde zaken de juiste vergunning.

De bouwkeet is neergezet op locatie B1 waar Microsoft een derde datacenter in Middenmeer wil realiseren. Het vooralsnog enige hyperscale datacenter van Microsoft staat aan de westkant van de A7.

De gemeente is van mening dat de afstand van de bouwkeet in relatie tot de bouwlocatie wel in de onmiddellijke nabijheid ligt en ’er geen voorschriften voor de exacte locatie’ van de bouwketen bestaan.

Grote afstand

Links de plek van de bouwkeet op locatie B1, in het midden bouwterrein Het Venster-West.© Illustratie Red de Wieringermeer

In de argumenten tegen de bouwkeet noemt Red de Wieringermeer de onder meer de ’onnodig grote afstand’ tussen bouwkeet en bouwterrein. Volgens de stichting getuigt dit niet van een goede ruimtelijk ordening op perceel B1. ’Wanneer de bouwkeet bijvoorbeeld direct langs het perceel Het Venster aangelegd zou zijn, zouden ook de ingang van de bouwkeet en ook de parkeerplaats en asfaltweg zich veel dichter bij Het Venster bevinden.’

Noordhollands Dagblad