Poetin: Gasbetalingen via Russische rekeningen, “en wel vanaf morgen”

• vrijdag 1 april 2022
  • Categorie: , ,
  •  Nu treedt een nieuwe regeling in werking.

Poetin: Gasbetalingen via Russische rekeningen, “en wel vanaf morgen”

(Vertaling: E.J. Bron)

Ruslands aankondiging om alleen nog gas te leveren tegen betaling in roebels, heeft in het Westen zorgen over mogelijke tekorten veroorzaakt. Nu treedt een nieuwe regeling in werking. Voor de afnemers in het Westen verandert er waarschijnlijk eerst nauwelijks iets. De minister van Economische Zaken van Duitsland, Robert Habeck, benadrukt ondertussen dat Duitsland “op alles wat Poetin beslist goed voorbereid zou zijn”.

De Russische president Vladimir Poetin heeft vandaag aangekondigd dat gasleveringen aan EU-landen vanaf vrijdag in roebels van rekeningen in Rusland betaald moeten worden. Het geleverde gas zou van deze rekeningen betaald moeten worden, “en wel vanaf morgen”, zei Poetin in een televisietoespraak, nadat hij een desbetreffend decreet had ondertekend. De gasprijs zal echter nog steeds in de valuta van de lopende contracten worden aangegeven, normaal gesproken in dollars en euro´s.

Poetin voegde er aan toe dat ontbrekende betalingen ertoe zouden leiden dat “bestaande contracten gestopt” worden. “Als deze betalingen niet gedaan worden, wordt dit als plichtsverzuim van de koper beschouwd, en dit zal alle noodzakelijke consequenties hebben”, zei hij. “Niemand verkoopt iets voor niets aan ons en wij zullen niet aan liefdadigheidswerk doen”, aldus de Russische staatschef.

Volgens het decreet dienen alle betalingen door de Russische Gazprom-bank afgewikkeld te worden, een dochteronderneming van de energiereus van de staat Gazprom. De kopers dienen betalingen in vreemde valuta naar een rekening van de Gazprom-bank over te maken, die de bank dan verandert in roebels en overmaakt naar de roebel-rekening van de koper.

Het Kremlin had vandaag voor Poetin´s tv-toespraak benadrukt dat het bij de verplichting om energieleveringen in roebels te betalen om een valuta omwisseling zou gaan. “In feite is er voor diegenen die Russische gas krijgen geen verandering”, zei de woordvoerder van het Kremlin, Dmitri Peskov, tegen journalisten. “Ze krijgen alleen roebels voor het bedrag in valuta dat het gascontract is vastgelegd”, voegde hij er aan toe.

Scholz: “Ondernemingen, willen, kunnen en zullen in euro´s betalen”

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz (SPD) bevestigde tegelijkertijd in Berlijn dat hij in een gesprek met Poetin gisteren “duidelijk gemaakt” zou hebben dat gasleveringen in euro´s of dollars betaald zouden worden en “dat dit ook zo zal blijven”. Voor de ondernemingen zou “in ieder geval” gelden dat zij in euro´s “willen, kunnen en zullen” betalen.

Poetin had woensdagavond met Scholz over de gasbetalingen getelefoneerd en uiteengezet dat hij een wet zou uitvaardigen volgens welke gasleveringen vanaf 1 april in roebels betaald zouden moeten worden. Hij zou tegelijk benadrukt hebben dat er voor de Europese verdragspartners niets zou veranderen, aldus regeringswoordvoerder Steffen Hebestreit.

De betalingen zouden nog steeds in euro´s plaatsvinden en zoals gebruikelijk naar de Gazprom-bank worden overgemaakt, die geen slachtoffer van de sancties zou zijn. De bank zou het geld dan in roebels omwisselen. “Bondskanselier Scholz is in het gesprek niet akkoord gegaan met deze procedure. Hij heeft slecht som schriftelijke informatie verzocht om de procedure beter te begrijpen”, stond er woensdag letterlijk in een schriftelijke mededeling van de Duitse regering.

De G7-overeenkomst zou blijven gelden: “Energieleveringen zullen uitsluitend in euro´s of dollars betaald worden, zoals dit in de contracten is voorzien”, zei Hebestreit.

Habeck: We zijn op elke mogelijke beslissing van Poetin voorbereid

De Duitse regering zou volgens minister van Economische Zaken Robert Habeck (Groenen) ook gewapend zijn voor een verdere escalatie van de gasruzie met Rusland. “We zijn op alles wat Poetin beslist, goed voorbereid”, zei Habeck vandaag na een gesprek met zijn Franse collega Bruno Le Maire in Berlijn. Volgens de dagelijkse situatierapporten in het kader van het woensdag geactiveerde noodplan gas zouden de gasleveringen “stabiel” zijn.

Weliswaar zouden er op dit moment hoge prijzen voor de gasleveringen betaald moeten worden, de voorraden ozuden echter uitgebreid zijn, zei Habeck verder. Met het oog op de eisen uit Rusland om gas alleen met roebels te betalen, benadrukte Habeck opnieuw dat het “beslissend zou zijn dat men zich zou houden aan de contracten”. Die voorzien in een betaling in euro´s of dollars. “Het is belangrijk voor ons dat we niet het signaal afgeven dat we ons door Poetin laten chanteren”, zei Habeck verder.

Ook de Franse minister van Economische Zaken Le Maire benadrukte na het gesprek de geldigheid van de contracten. “Er bestaan contracten, en die contracten moeten gerespecteerd en in acht genomen worden”, zei Le Maire. Zowel op het Franse als Duitse ministerie van Economische Zaken zou een crisisstaf zijn ingericht, die dagelijks met elkaar in contact zouden staan. “Op dit moment worden alle denkbare scenario´s voorbereid”, zei Le Maire. “Mogelijk is er op een bepaald moment geen Russisch gas meer, dan zullen we ons echte rook op zo´s scenario voorbereiden.”

Habeck kondigt verdere sancties tegen Rusland aan

Habeck kondigde verdere sancties tegen Rusland aan. Het laatste sanctiepakket zou niet het laatste geweest moeten zijn, zei hij in Berlijn. Er zou over gesproken zijn welke andere sancties de Russische p[resident Vladimir Poetin er aan zouden kunnen hinderen de oorlog in de Oekraïne voort te zetten. Er zouden punten geïdentificeerd zijn. Habeck noemde geen details.

Bron:
    epochtimes.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)

Deze is er wel een om te bewaren, in te lijsten en in de WC te plakken.
    =========================================================================

Een of andere CDA- lul Van Rij zegt:
    De Belastingdienst is het fundament van de samenleving.
    We kunnen niet zonder. De Belastingdienst int het geld dat ons land draaiende houdt en helpt burgers en bedrijven.
    Ruim 25.000 collega's zetten zich daarvoor in de kou.
    =========================================================================

Hij zegt het echt hoor! Iemand die nog nooit gewerkt heeft en eindelijk op het laatst van zijn leven een kutbaantje voor het CDA heeft gekregen.
    Met z 'n samengestelde gezin.

Iemand die er alles aan heeft gedaan om staatssecretaris te worden. Wat een lul ben je dan om *de burgers* de les te lezen.
    Ik zet mijn verwarming niet lager! Ik heb mijn hele leven gewerkt wat van Rij niet kan zeggen en ga niet in de kou zitten.
    Er zijn echt mensen die CDA stemmen; hoe dan?

Maar even,..........................hoe dan VIJF EN TWINTIGDUIZEND mensen
    die gaan bepalen of ik aan de knop moet draaien.

Had beter opgelet en 30 jaar geleden al begonnen met kerncentrales te bouwen. En nee, Poetin is niet gek.

Sorry, ik moet stoppen; ik moet kotsen.