Opstand van Italiaanse generaals: “Het is niet onze oorlog, laten we de VS stoppen!”

• donderdag 28 april 2022
  • Categorie: , ,
  • “Ik denk dat om een oorlog als gerechtvaardigd te kunnen beschouwen hij in de eerste plaats ´onze´ oorlog moet zijn. En deze is dat niet.”

Opstand van Italiaanse generaals: “Het is niet onze oorlog, laten we de VS stoppen!”

(Vertaling: E.J. Bron)

Generaal Leonardo Tricarico, voormalig generaal-stafchef van de Italiaanse luchtmacht en huidige president van de Icsa-stichting, zei over het Oekraïne-conflict: “Neutraliteit? Daar ben ik het volledig mee eens. En ik denk dat we, voordat we aan beide kanten de dreigingen met de uitbreiding van het conflict naar de NATO in de daad omzetten, ervoor moeten zorgen dat dit conflict beëindigd wordt. En vanuit dit oogpunt zie ik niemand die daartoe bereid is, integendeel, ik zie een hele serie brandstichters, die precies het tegendeel doen.”

Hij voegde er aan toe:

In de eerste plaats zou ons land alles moeten doen, en ik zie niet dat het dat doet, dat het conflict beëindigd kan worden. Wanneer ik zeg ´alles moeten doen´, dan bedoel ik daarmee dat we het met andere Europese landen, vooral met Frankrijk en Duitsland, eens worden over een gezamenlijk standpunt tegenover de tot oorlog ophitsend elanden onder leiding van de Verenigde Staten, zodat zij hiermee ophouden en een wapenstilstand en onderhandelingen stimuleren, ook op het gevaar af dat de betrekkingen met de VS verstoord worden.”

In overeenstemming met Alessandro Orsini, de directeur van het Observatorium voor internationale veiligheid aan de universiteit Luiss:

En wanneer Artikel 5 van het Atlantisch verdrag wordt teweeg gebracht wordt, volgens welk de Atlantische solidariteit geactiveerd wordt, dan zal het mogelijk zijn om te discussiëren over de oprichtingsconcepten van de NAVO, die in alles in vrijwilligheid voorzien, en op dat moment zal Italië kunnen zeggen of het ondersteunend wil zijn of wil blijven toekijken.” – sloot Tricarico af – en het zal dit kunnen doen na een omvattend debat op het niveau van de openbare en institutionele opinie. Het is geen eenvoudige beslissing die men instinctief neemt.”

Het is een conflict waarbij we moeten proberen ons er zolang mogelijk buiten te houden”, zei Marco Bertolini, voormalig luitenant-generaal van het Italiaanse leger en nu de leider van de defensieafdeling van de partij Fratelli d´Italia:

De oorlog begon met de interventie van Rusland, dat niet tot de NAVO behoort, in de Oekraïne, dat niet tot de NAVO behoort: het is een botsing tussen twee Europese landen, die niets met de NAVO en niets met Italië te maken hebben. Ik denk niet dat we over neutraliteit of over iets anders kunnen discussiëren.”

Orsini had verklaard dat Italië neutraal zou moeten blijven wanneer Rusland een NAVO-land aanvalt:

Wanneer het gaat om een NAVO-land lijdt het geen twijfel dat Artikel 5, die het ingrijpen van het Atlantisch bondgenootschap voorschrijft, toegepast moet worden”, antwoordde Bertolini.

Echter”, voegde de voormalige luitenant-generaal er aan toe, “tot nu toe heeft Rusland geen NAVO-land aangevallen, omdat de Oekraïne geen lid van het bondgenootschap is, en zelfs de zinspeling op zo´n mogelijkheid verhit alleen maar de gemoederen en vermindert de mogelijkheden tot een verzoening, die ik als absoluut noodzakelijk beschouw. Ik herhaal: absoluut noodzakelijk.”

Wat betreft de vraag of de oorlog, die in de afgelopen maanden gevoerd wordt, een gerechtvaardigde of ongerechtvaardigde oorlog is, is Bertolini´s argumentatie onbetwistbaar:

Op katholiek gebied heeft er altijd een discussie over plaatsgevonden of een oorlog gerechtvaardigd is of niet. Veel theologen hebben daarover gediscussieerd, de heilige Augustinus, de heilige Thomas van Aquino, en gezegd wat de criteria voor een gerechtvaardigde of ongerechtvaardigde oorlog zijn”, roept de luitenant-generaal in herinnering, die bevelhebber was van de speciale eenheden. “Ik denk dat om een oorlog als gerechtvaardigd te kunnen beschouwen hij in de eerste plaats ´onze´ oorlog moet zijn. En deze is dat niet.”

Bron:
    unser-mitteleuropa.com

Bron oorspronkelijk artikel:
    voxnews.info

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)