Interesse voor tien ha? Bij lange na niet

• woensdag 20 april 2022
  • BREEZAND

BEDRIJVIGHEID Voor Kooyhaven is de helft minder belangstelling dan wethouder stelde

Delano Weltevreden 20-4-2022

Het is fantastisch te zien dat er belangstelling is voor de terreinen

Veertien bedrijven hebben interesse in, bij elkaar, tien hectare grond op Kooyhaven. Vertelde wethouder Kees Visser de gemeenteraad op 7 maart. Waarop de raad akkoord ging met negen ton voor de aanleg van onder andere wegen en de riolering op die plek. Maar zoveel belangstelling blijkt er bij lange na niet te zijn, blijkt uit cijfers van havenbedrijf Port of Den Helder.

Het havenbedrijf heeft sinds de opening van Kooyhaven nog geen vierkante meter grond verkocht. Daardoor is het moeilijk om de eigen broek op te houden en moet voor de financiering van projecten worden aangeklopt bij de gemeente Den Helder.

In de raadsvergadering van 7 maart was er nogal wat discussie over die negen ton. Want kon dat niet wachten, wilde D66 weten. Tot zeker is of Kooyhaven wordt ondergebracht in een ontwikkelingsmaatschappij, zoals onderzoeksbureau Panteia onlangs adviseerde.

PvdA vroeg bij monde van toenmalig fractievoorzitter Pieter Blank of er concrete belangstelling is van bedrijven om naar Kooyhaven te gaan. Waarop wethouder Kees Visser meldde dat hij net van havendirecteur Jacoba Bolderheij had gehoord dat er veertien bedrijven zijn die belangstelling hebben voor, bij elkaar, tien hectare grond. Maar dat blijkt niet te kloppen. In een recente rapportage aan de gemeente meldt het havenbedrijf dat er wat Kooyhaven betreft belangstelling is voor 47.144 vierkante meter grond. Dat is nog geen vijf hectare.

Wethouder Visser zegt dat zijn uitspraak in de bewuste raadsvergadering is gebaseerd op informatie die hij kort daarvoor had ontvangen van havendirecteur Bolderheij. Hij verwijst naar directeur Jacoba Bolderheij van Port of Den Helder.

In gesprek

De directeur van Port of Den Helder: „Zoals je kan opmaken uit de tussenrapportage zijn wij met potentiële investeerders in gesprek over een fiks aantal vierkante meters op zowel Kooyhaven als Kooypunt als Oostoever. Stand van zaken per februari was dat we in totaal praten over ongeveer twaalf hectare. Dit zijn momentopnamen: er valt af, en er komt bij. Dus die tien hectare die de wethouder noemt is een prima weergave, verdeeld over alle terreinen.”

Alleen had de wethouder het in die vergadering specifiek over Kooyhaven, niet over de belangstelling voor de drie bedrijventerreinen samen. Bolderheij wil daar verder geen woord aan vuil maken: „Het is fantastisch te zien dat er belangstelling is voor de bedrijventerreinen. In de rapportage geven we daar aandacht aan en we hopen dat we leads verzilveren.”

,,Dat is waar we hard aan werken. Ik hoop daarmee meer bedrijvigheid naar Den Helder te halen. Wat mij betreft is dat het belangrijkst en het beste nieuws.”

Noordhollands Dagblad