Het kan ook anders – Slowaakse oppositie eist aftreden van de regering wegens wapen-”geschenk”

• zaterdag 23 april 2022
  • Categorie:
  •  democratie is niet direct democratie.

(Vertaling: E.J. Bron)

Van een eis, zoals die van de Slowaakse oppositie, naar het aftreden van de regering op grond van wapenleveringen aan de Oekraïne, kan men hier in het land alleen maar dromen. Men ziet dus duidelijk, democratie is niet direct democratie.

Aftreden van het kabinet wegens “wapengeschenk” geëist

Volgens de Slowaakse minister-president Eduard Heger heeft het land zijn S-300 luchtafweersysteem (foto) aan de Oekraïne “geschonken”. Dit bericht o.a. de “Bratislava Pravda”.

Het nog in Sovjet-tijd ontwikkelde Russische luchtafweer raketsysteem S-300 vernietigt met precisie besturingstechniek inkomende vijandige vliegtuigen of raketten.

Deze zouden in een geheime “commando-actie” ook al aan de Oekraïne geleverd zijn. Dit maakte hij in verband met zijn Oekraïne-reis, samen met de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, begin april bekend.

Als “volledig onbaatzuchtige tegenprestatie” wordt door de VS het moderne, volgens militaire informatie echter niet zo efficiënte luchtafweer raketsysteem “Patriot” in Slowakije “geïnstalleerd”.

De verrassing bleef binnen de perken, temeer daar men tot nu toe verklaard had dat men het luchtafweersysteem voor de eigen landsverdediging nodig zou zijn, nu is ere toch een niet te versmaden “lokaas-geschenk” van de Amerikaanse regering.

Versterking van de “oostflank” van de NAVO noodzakelijk

De Slowaakse minister van Defensie, Jarslav Nad, verklaarde in vooruitsnellende gehoorzaamheid “dat het Amerikaanse Patriot-systeem alleen maar ter versterking van de oostflank van de NAVO tijdelijk uit Duitslanden Nederland, op aandringen van Oekraïense en Amerikaanse ´partners´, geïnstalleerd zou zijn.” De definitie van “partners” bleef daarbij open ter interpretatie.

Al in maart had Duitsland twee en Nederland een Patriot-batterij voor onbepaalde tijd ter versterking van de oostflank van de NAVO in het direct aan de Oekraïne grenzende Slowakije gestationeerd.

Daarop had de grootste oppositiepartij van Slowakije, de sociaaldemocratische beweging, een buitengewone zitting van het parlement aangevraagd om een motie van vertrouwen tegen het kabinet uit te leggen. De sociaaldemocraten bezetten 38 van de 150 parlementszetels.

Biden bedankt de Slowaakse regering

Zowel voor de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin als voor president Joe Biden een reden tot vreugde. In twee opzichten, en beide keren komen ze dichterbij hun doelen; enerzijds werd Amerikaans oorlogsmaterieel in Slowakije ingezet, ook al minder efficiënt als het Russische, anderzijds kan men in de Oekraïne met het betere materiaal grotere successen behalen.

Daarom volgde de uitdrukkelijke dank van de beide “oorlogszuchtige” Amerikaanse politici op de voet.

De Slowaakse oppositiepartijen “Směr” en “Hlas” waren woedend, want men zou met de “schenking” aan de Oekraïne de veiligheid van het eigen land bedreigen, zei men.

De partijchef van “Směr”, Robert Fico, kondigde aan dat zijn partij de komende week een speciale zitting van het parlement te eisen om de regering af te zetten.

Verder beschuldigde de partijchef van “Hlas”, Peter Pellegrini, minister-president Eduard Heger en minister van Defensie Jaroslav Nad ervan het eigen volk belogen te hebben. Wekenlang zouden zij hun burgers hebben bezworen dat er geen sprake zou zijn van het afstaan van het enige raketsysteem dat Slowakije zou bezitten.

Nu echter zou deze stap stiekem zijn genomen. Waarschijnlijk heeft men dat van het buurland Oostenrijk afgekeken. Dat heeft dit “heel stiekem” al geperfectioneerd, of dit nu is bij de wetgeving of bij de talloze, ondertussen onoverzichtelijke commissies van deskundigen en nog veel meer dingen uit de politieke “trukendoos”.

In scherpe bewoordingen voegde Pellegrini er aan toe dat Heger “een regering van leugenaars en mensen zou leiden, die zich weinig gelegen laten liggen aan de bescherming van de nationale belangen”. Parlementariër Fico gaf daarbij ook te bedenken dat het raketsysteem S-300 onmisbaar voor de bescherming van de Slowaakse atoomcentrales en industrie-installaties zou zijn.

Scherpe woorden en opnieuw wenst men ook hier in het land dat er een oppositie zou bestaan die in ieder geval verbaal een keer zou zeggen waar het op staat. De hoop sterft als laatste – of geldt dat niet meer voor diegenen dien hun “eigen graf graven”?

Bron:
    unser-mitteleuropa.com

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)