Groot-Brittannië plant voor het eerst sinds 30 jaar de opening van een kolenmijn

• maandag 25 april 2022
  • Categorie: , ,
  •  De bouw van een nieuwe kolenmijn in de stad Whitehaven in Cumbria in het noordwesten van Engeland.

Groot-Brittannië plant voor het eerst sinds 30 jaar de opening van een kolenmijn

(Vertaling: E.J. Bron)

Volgens een bericht in de “Daily Telegraph” van zaterdag, dat zich beroept op bronnen in de Britse Conservatieve Partij, onderzoekt Londen de mogelijkheid een nieuwe kolenmijn te openen om de afhankelijkheid van Russische energiebronnen te verminderen.

Volgens de bronnen van de “Daily Telegraph” overweegt de Britse minister voor Woningbouw en Regionale Ontwikkeling, Michael Gove, de bouw van een nieuwe kolenmijn in de stad Whitehaven in Cumbria in het noordwesten van Engeland toe te staan. Het project werd oorspronkelijk enkele jaren geleden gepresenteerd en in oktober 2020 toegestaan, maar zes maanden later stopte het Britse kabinet de certificering en startte op grond van protesten van milieubeschermers een nieuw onderzoek naar het project.

Tegen de achtergrond van de situatie in de Oekraïne en de verstrekkende restricties van het Westen tegen Moskou, waartoe ook de afschaffing van Russische kolenimport tot het eind van het jaar behoort, zouden de Britse autoriteiten het project echter ondanks eerdere bezwaren kunnen toestaan, schrijft de krant. Men zou verwachten dat Gove tot 7 juli een beslissing over de mogelijke nieuwe mijn neemt. Bronnen van de krant wezen er echter op dat dit al midden mei zou kunnen gebeuren. Volgens informatie van het kabinet zou de kolenmijn kolen voor belangrijke staalfabrieken leveren.

Als het Whitehaven-project wordt goedgekeurd, zou dat de eerste nieuwe kolenmijn in Groot-Brittannië sinds dertig jaar zijn. Het project zou zich concentreren op het winnen van metallurgische kolen, die gebruikt wordt bij de staalproductie. Tot voor kort werd 40% van de Britse behoefte aan kolen door Rusland gedekt.

De contracten werden echter in het kader van de sancties, die volgden op de Russische militaire operatie in de Oekraïne, opgezegd. Op 6 april kondigde de Britse minister van Buitenlandse Zaken, Liz Truss, aan dat Londen tot eind 2022 alle import van kolen en olie uit Rusland zou staken en maatregelen zou nemen om ook de Russische gasleveringen te stoppen.

Brussel, dat Moskou in het kader van de Oekraïne eveneens met economische beperkingen onder druk zet, heeft al besloten om af te zien van Russische kolen. In het begin van deze maand verklaarde Brussel dat het vanaf 10 augustus de koop, de invoer of de doorvoer van kolen en andere vaste mineralen uit Rusland zou verbieden.

Bron:
    rt.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)