blckbx today: moeten we vrezen voor het sociaal kredietsysteem?, de Digital Services Act en meer...

• maandag 25 april 2022
  • Maandag 25 april 2022

Zie HIER

Het sociaal kredietsysteem begint ook in Europa vorm te krijgen. We gaan in op de huidige ontwikkelingen én we kijken naar China. Ook aandacht voor de Digital Services Act; een EU-wet die mogelijk een een bedreiging vormt voor de vrijheid van meningsuiting op internet. Dat en meer in blckbx today.

In de uitzending van vanavond onder andere:

• Het sociaal kredietsysteem begint ook in Europa vorm te krijgen in o.a. Rome, Bologna, de Duitse deelstaat Beieren en Oekraïne. Wat is nu eigenlijk een sociaal kredietsysteem? Moeten we ons zorgen maken?
    • In China leidt het sociaal kredietsysteem al tot censuur en zelfs uitsluiting van grote groepen burgers. Is dit ons voorland?
    • De 27 landen van de Europese Unie hebben ingestemd met de Digital Services Act (DSA). Wat houdt deze wet in en wat betekent voor de (online) vrijheid van meningsuiting?
    • Aan de desk staan onderzoeksjournalist Daan de Wit, redacteur David Boerstra en rechtsfilosoof Eva Vlaardingerbroek
    • Presentatie: Bjorne Willemsen

blckbx