De gevreesde doelstelling van 1,5 graad C is dood

16-4-2022

De gevreesde doelstelling van 1,5 graad C is dood

Auteur:

Een dwaas einde aan een dwaas doel: de opwarming van de aarde beperken tot 1,5 graad C. Dat is de opwarming van 150 jaar geleden, slechts 0,5 graad of minder vanaf vandaag. Natuurlijk is dit allemaal volgens de waardeloze computermodellen, maar laten we maar met de stroom meegaan.

Het enorme nieuwe IPCC-rapport maakt het duidelijk. Je kunt er vanaf hier niet komen (niet dat we dat wilden). Zelfs niet met redelijkerwijs mogelijke middelen, dus het doel zal worden gemist (volgens de modellen). Wat zullen de alarmisten doen zonder hun geliefde doelstelling?

Het draait allemaal om iets dat het “koolstofbudget” wordt genoemd. In tegenstelling tot het klimaat, en de klimaatmodellen trouwens, is het koolstofbudget heel eenvoudig. Het is hoeveel CO2 de mensheid mag uitstoten om onder de beoogde opwarming te blijven.

Niet hoeveel dit jaar, of dit decennium, of zelfs deze eeuw. Dit is de limiet voor altijd. Dus geniet ervan zolang het nog kan, want de tijd is erg kort, aldus het IPCC-rapport. In feite is de tijd voorbij, voorbij en voorbij.

Ten eerste is hier het budget: het IPCC zegt: “… de huidige centrale schatting van het resterende koolstofbudget vanaf 2020 voor het beperken van de opwarming tot 1,5 ° C met een waarschijnlijkheid van 50% is beoordeeld als 500 Gt CO2 …”

500 Gigaton is een verdacht rond getal, maar dat geeft niet. Hoe groot is het precies? Het IPCC legt het mooi uit: “….cumulatieve netto CO2-uitstoot tussen 2010-2019 is vergelijkbaar met ongeveer viervijfde van de omvang van het resterende koolstofbudget vanaf 2020, met een kans van 50% om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C…

Dus ons forever budget, te beginnen in 2020, is net iets groter dan onze uitstoot in het laatste decennium! Dat is het, voor alle eeuwigheid. Merk op dat zelfs dan kopen we slechts een kans van 50% om onder het gevreesde doel van 1,5 graad te blijven. Geen goede manier om te wedden op de wereldeconomie.

Maar onze uitstoot daalt niet, ze stijgt nog steeds. Ze kunnen ook niet genoeg naar beneden komen om enig verschil te maken. We hebben geen tijd om alle mijnen te openen en alle fabrieken te bouwen (na alle vergunningen te hebben gekregen!) en vervolgens alle dingen te maken, installeren en exploiteren die we nodig hebben om aan dat budget te voldoen (na het verkrijgen van alle vergunningen). In feite zou het bouwen van al dit spul onze uitstoot de komende tien jaar wel eens kunnen verdubbelen. Oh wacht, we hebben minder dan 8 jaar.

De conclusie is duidelijk. We gaan het CO2-budget verbranden en blijven daarna vele honderden gigaton CO2 uitstoten. Er is geen haalbare manier om het niet te doen. Dus hoe gaan de alarmisten om  met deze mislukking? Ze hebben zich dwaas een weg naar een hoek gebaand.

De standaardmanier waarop de 1,5 graden-doelstelling in de groene media wordt uitgelegd, is “om de ergste effecten van klimaatverandering te voorkomen”, maar dat is altijd onzin geweest. De ergste effecten zouden optreden bij 6 graden of meer, niet als we 1,5 graad passeren.

Er is niets in de wetenschap over een drempel van 1,5 graad. Geen kantelpunt, geen ramp, geen noodgeval. Helemaal niets, dus het is een verzonnen getal. De modellen worden een beetje slechter met elke temperatuurstijging, maar slechts een klein beetje en het passeren van 1,5 graad is niet anders dan het passeren van een ander niveau. Als het erop aankomt de drempel voor een catastrofe te zijn, is er geen daar.

In deze zeer reële zin is de gerapporteerde drempel van 1,5 graad voor een catastrofe een hoax. Behalve dat de mensen die het pushen dat niet weten, dus het is meer een kolossale blunder. Alleen weet het IPCC het wel en heeft het nooit de activisten en regeringen gecorrigeerd die het bereiken van deze ongevaarlijke doelstelling een noodsituatie noemen. Dit maakt het een hoax door weglating.

Ik heb geen idee wat de alarmisten zullen doen als ze eindelijk toegeven dat het doel van 1,5 graden niet kan worden gehaald. Maar het moet leuk zijn om dat mee te maken.

Over de auteur

David Wojick, Ph.D. is een onafhankelijk analist op het snijvlak van wetenschap, technologie en beleid. Zie hier.

Voor meer dan 100 eerdere artikelen voor CFACT zie hier.

Beschikbaar voor vertrouwelijk onderzoek en advies.

Bron hier.