Oekraïense met meer dan $ 30 miljoen contant geld aan grens aangehouden

• woensdag 23 maart 2022
  • Categorie:
  •  De vrouw van een voormalige Oekraïense parlementariër wilde met zes koffers met contant geld in de auto naar Hongarije.

Oekraïense met meer dan $ 30 miljoen contant geld aan grens aangehouden

(Door: Johannes Arends – Vertaling: E.J. Bron)

Aan de Oekraïens-Hongaarse grens werd maandag door de Hongaarse grenspolitie in een auto van een vrouw meer dan $ 28 miljoen en meer dan € 1,3 miljoen contant geld gevonden. Zoals inmiddels meerdere Oekraïense media berichten, zou het bij de vrouw gaan om Anastasia Kotvitskaja, de echtgenote van een voormalige parlementariër.

Kotviskaja zou als passagier in een Hongaarse auto met een Hongaarse bestuurster zijn meegereden. De Oekraöense grensbewakers zouden de auto hebben doorgelaten, deze werd echter gestopt door de Hongaarse collega´s. De vrouw werd nog ter plaatse ondervraagd naar het geld en gedwongen het volgens de regels aan te geven. Daarna werd er door de Oekraïense autoriteiten tot stafvervolging overgegaan.

Bij haar man zou het volgens de berichten gaan gaan om Igor Kotviskij, die tussen 2014 en 2016, dus ook tijdens de annexatie van de Krim en het begin van het conflict in de Oost-Oekraïne, afgevaardigde van de partij Narodni Front was, waartoe ook de interim minister-president Arseni Jatsenjoek behoorde.

Kotviskij, die sinds zijn vertrek uit de politiek als zakenman werkzaam is, geldt als rechterhand van de langjarige minister van Binnenlandse Zaken Arsen Avakov, die in 2021 als gevolg van beschuldigingen van corruptie is afgetreden. Nu wordt onderzocht of Kotvitskij en zijn vrouw op legale wijze aan zoveel geld gekomen zijn.

Bron:
    kurier.at

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)