Kijk: man uit publiek live op tv studio uitgezet na kritiek op berichtgeving Oekraïne

• zaterdag 5 maart 2022
  • Categorie: , ,
  • Je mag een vraag stellen, zolang je maar niet ingaat tegen het gangbare narratief.

5-3-2022

Consternatie op de Australische tv. Donderdagavond uitte een man uit het publiek in de talkshow Q+A kritiek op de berichtgeving over Oekraïne. Presentator Stan Grant gebood de man, Sasha Gillies-Lekakis geheten, vervolgens de studio te verlaten.

“Er zijn hier en in de rest van de wereld veel Russen die de acties van Poetin in Oekraïne ondersteunen, ikzelf incluis,” zei Gillies-Lekakis, die deel uitmaakt van de Russische gemeenschap in Australië. “Ik ben verontwaardigd over het narratief dat gecreëerd is door onze media, waarbij de Oekraïners als de goeieriken en de Russen als de slechteriken worden afgeschilderd.”

Sinds 2014 wordt de Russische bevolking in Donbass door de Oekraïense regering en nazigroepen zoals het Azovbataljon belegerd, aldus Gillies-Lekakis, die eraan toevoegde dat daarbij volgens de VN naar schatting 13.000 mensen zijn omgekomen.

(Video verwijderd? Klik hier...)

Ongemakkelijk

Iemand anders uit het publiek riep: “Dat is een leugen!”

Gillies-Lekakis vroeg waarom men nu opeens zo begaan is met het lot van de Oekraïners, maar niet met dat van de Russen die de afgelopen jaren zijn gedood door de Oekraïense overheid.

Grant vroeg hem vervolgens te vertrekken omdat hij zich ‘ongemakkelijk’ voelde. Je mag een vraag stellen, maar we kunnen geweld niet goedpraten, zei hij. “Ik moet je vragen om te vertrekken,” zei de presentator, die kookte van binnen.

Afgekapt

Gillies-Lekakis wilde nog een opmerking maken, maar werd afgekapt door Grant, die steeds bozer werd. “We mogen niet toestaan dat mensen geweld goedpraten!”