´Kabinet Rutte IV en zorgminister Ernst Kuipers lijken in het geniep met Brussel te onderhandelen over een Europees coronapaspoort´

• dinsdag 8 maart 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Het kabinet Rutte IV blijkt in Brussel tóch te onderhandelen over de invoering van een Europees coronapaspoort.

Kenneth Steffers 8-3-2022

Zorgminister Ernst Kuipers en zijn kabinetscollega´s doen dat in het geniep, achter de gesloten blauwe gordijnen van het Europees Parlement. Zoveel blijkt uit Kamervragen die een flink aantal partijen hadden opgesteld aan minister Kuipers. Het merendeel van de oppositie in de Tweede Kamer is nadrukkelijk tegen een Europees coronabewijs.

De oppositie in de Tweede Kamer voelt zich tegen haar schenen getrapt. Een paar weken geleden werd er namelijk nog een motie aangenomen van het onafhankelijke Kamerlid Pieter Omtzigt. De motie was gericht tegen het 2G-beleid maar stelde ook dat het kabinet Rutte IV niet zomaar meer maatregelen er doorheen drukt zonder goedkeuring van de rest van de Tweede Kamer.

Kuipers schrijft in een brief aan de Kamer dat hij “geen onomkeerbare stappen” zal nemen zonder dat hij de Kamer daar eerst van op de hoogte brengt. Dat is volgens Omtzigt precies waar het wringt: “Dat is vilein, want geen onomkeerbare stappen zetten is iets anders dan de Kamer van tevoren informeren over wat ze willen gaan doen en pas verdergaan na een debat in de Kamer. En dat eist mijn aangenomen motie.”

Alles wijst er dan ook op dat minister Kuipers en een afvaardiging van het kabinet Rutte IV achter gesloten deuren wel degelijk de opties bekijkt voor de invoering van een mogelijk Europees coronapaspoort. Omtzigt maakt zich dan ook zorgen over de sneaky werkwijze van het kabinet. Als het kabinet de plannen voor een Europees coronabewijs doorzet, dan kunnen mensen die geen boosterprik hebben gehad deze zomer niet zomaar meer binnen Europa reizen.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Woensdag en donderdag debatteert de Tweede Kamer over de invoering van een mogelijk Europees coronapaspoort.

DDS

De VVD stijgt weer in de peilingen. een wetenschapper is geschorst omdat hij het IQ verschil tussen de verschillende rassen behandeld had in een les. Hij is geschorst omdat bleek dat het Aziatische ras het slimst is, dan het Europese en als laatste het Afrikaanse.
    Nemen we zo het stemgedrag van de Nederlanders dan mogen we concluderen dat het Europese ras in ieder geval in Nederland toch echt wel het minst intelligente ras is. Zoveel domheid als op het ogenblik in Nederland grenst aan het ongelooflijke om keer op keer op de regeringspartijen en aanverwante GL. PvdA te stemmen.