Journalist vanuit Oost-Oekraïne: Hierom zijn de mensen enorm dankbaar dat Rusland eindelijk iets doet

• dinsdag 8 maart 2022
  •  Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, deed de Duits-Russische freelance journalist Alina Lipp verslag vanuit het centrum van Donetsk in Oost-Oekraïne.

8-3-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:02

Lipp heeft een Russische vader en Duitse moeder. Haar vader verhuisde enkele jaren geleden naar Donetsk. Lipp bericht regelmatig vanuit die regio en haar Telegram-kanaal heeft meer dan 76.000 abonnees.

Op de dag dat de Russische president Poetin de speciale militaire operatie in Oekraïne aankondigde, was het vrij rustig in Donetsk. In het gebied waren explosies te horen, maar dat zijn de bewoners wel gewend, aldus Lipp. Ze zijn volgens haar verheugd na het ingrijpen van Rusland.

Het is eindelijk voorbij

Het land roept Oekraïne al acht jaar lang op om zich aan de Minsk-akkoorden te houden. Oekraïne heeft deze akkoorden geschonden. Het land bombardeert al acht jaar de volksrepublieken in Donbass. Het Oekraïense leger schiet op burgers die daar in kapotgeschoten huizen wonen, licht de journalist toe.

“Er zijn veel mensen gestorven, waaronder ook kinderen. Mensen vieren wat hier nu gebeurt. Ze zien het als een bevrijding. Het is eindelijk voorbij,” zegt Lipp. Ze voegt toe dat de westerse media volledig voorbijgaan aan het feit dat de republieken zich hebben afgescheiden omdat een naziregering in Kiev de president heeft verjaagd en de Russische bevolking terroriseert.

Bevrijdt van deze terreur

Een vrouw zei tegen haar dat Oekraïense soldaten op kinderen en schoolbussen schieten. “Ik heb met eigen ogen veel kapotgeschoten scholen gezien,” zegt ze. “En het Westen steunt dit.”

“Daarom zijn de mensen in Donbass, met name hier in Donetsk, enorm dankbaar dat Rusland eindelijk iets doet en de mensen bevrijdt van deze terreur waar zij al acht jaar onder gebukt gaan,” benadrukt de journalist.