Is coalitie onttroond door datacenter B1?

• vrijdag 18 maart 2022
  • Categorie: , ,

HOLLANDS KROON -
    ANALYSE Geen oog meer voor woedende burgers

Heeft Onafhankelijk Hollands Kroon de verkiezingen gewonnen met haar standpunt over datacenters? Wie het weet mag het zeggen. Feit is dat de coalitie van SHK, VVD en CDA die flink gas heeft gegeven op het faciliteren van datacenters haar meerderheid kwijt is.

De datacenterkwestie domineerde de laatste jaren zo’n beetje alles in de politieke arena van Hollands Kroon. Daarin schuwde de coalitie niet de grenzen tot het uiterste op te zoeken, ondanks een groeiende maatschappelijke weerzin tegen de komst van meer datacenters in Middenmeer. De druppel die de emmer deed overlopen was het uitrollen van de rode loper voor Microsoft op locatie B1: een stuk agrarische grond aan de westkant van de A7 dat een bedrijfsbestemming kreeg zodat de bouw van een nieuw hyperscale datacenter mogelijk werd.

Als de coalitie ten onder is gegaan aan datacenters, dan is dat lot toen bezegeld. Een groot deel van de oppositie stond op zijn achterste benen, het hart van menig burger kookte van woede. Buurgemeenten die hadden aangedrongen op overleg stonden in de kou.

Afgeblaft

Een VVD-wethouder van Medemblik die haar zorg uitte in een raadsvergadering van Hollands Kroon werd tot haar verbazing door een partijgenoot afgeblaft. ’Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig’, brieste ze na afloop. De coalitiepartijen, met heus ook wel twijfelende politici die zich afvroegen goed bezig te zijn, reageerden onder die druk als een geharnast front. Handreikingen om te verzachten waren er genoeg. Onder meer van de huidige verkiezingswinnaar Onafhankelijk Hollands Kroon die smeekte om meer tijd voor het maken van een zorgvuldige afweging. Er bleek geen speld tussen te krijgen. De afspraken die in het coalitieakkoord waren gemaakt, bleken heilig verklaard. Daarin een wijziging aanbrengen zou op te vatten zijn als het beledigen van partijen achter de datacenters, luidde het verweer.

Hoe het nu verder gaat, dat zal de tijd leren. Voor OHK lijkt een knieval naar partijen die de deur openhouden voor meer datacenters in Hollands Kroon uitgesloten. Met daarbij als wrang gegeven dat veel van het uitgezette datacenterbeleid in Hollands Kroon inmiddels in beton gegoten is.

Winnie van Galen