In een zucht en een scheet. Raad Hollands Kroon houdt eerste bijeenkomst kort. Bal bij OHK. ’Zijn er nog vragen? Niets? Dan hebben we een record gemaakt’

• donderdag 24 maart 2022

• HOLLANDS KROON  - ANNA PAULOWNA

Zes minuten en negen seconden duurde de eerste bijeenkomst van de nieuw gekozen gemeenteraad van Hollands Kroon. Een (aangename) verrassing voor iedereen die aanwezig was donderdagavond. Ook voor ’technisch voorzitter’ en burgemeester Rian van Dam.

Lars van der Bel 24-3-2022
    „Zijn er nog vragen? Niets? Dan hebben we een record gemaakt. Dan kan ik concluderen dat het initiatief bij Onafhankelijk Hollands Kroon ligt, dat de heer Bügel zijn traject heeft toegelicht en dat dit ook voor de rest van de partijen een acceptabel proces is.” Het proces dat tijdens de bijeenkomst werd toegelicht, omschreef de heer Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon als ’gebruikelijk’ maar  het ging dus vooral ook kort en krachtig van start.

„Als grootste partij willen wij het initiatief nemen tot de formatie. Dat zullen we doen in twee stappen. Allereerst de informatieve ronde waarbij we met alle partijen in gesprek gaan en daar zullen we kijken waar de overeenkomsten liggen.” Op zijn langst zullen die gesprekken anderhalf uur duren, wist Bügel te melden.

„Mocht het niet lukken binnen die tijd dan zullen we ook een tweede gesprek in willen plannen. Als die gesprekken plaats gevonden hebben, dan zullen we wat ons betreft opnieuw bij elkaar komen in de huidige setting. Als er dan witte rook is, kunnen we hopelijk spreken van een nieuwe coalitie. Dat is in het kort het proces zoals wij hem willen doorlopen.”

Wim Groot, van de VVD, had nog een ’korte’ vraag naar aanleiding van ’transparantie’ in dit geheel, een heet en trendy hangijzer.

De heer Bügel wist daarop te melden dit vooral tijdens de gesprekken te willen bespreken, waarna iedereen zwijgend akkoord ging.

Noordhollands Dagblad

Ik voorspel een coalitie van CDA, VVD, SHK en PVDA (of D'66). OHK wordt door de oude hap weggevaagd.