’Huisvesting is macht op dit moment’

• vrijdag 18 maart 2022
  • Categorie: , ,

HOLLANDS KROON -
    ANNA PAULOWNA   ARBEIDSMIGRANTEN Twee vierkante meter wereld van verschil bij huisvesting Lars van der Bel

Lars van der Bel 18-3-2022

Het gaat wat ver om te stellen dat twee vierkante meter per arbeidsmigrant de huisvestingsproblematiek oplost, maar het is wel een stap in de goede richting, beargumenteert Matthé van Lierop.

Wat is het verschil tussen twaalf en tien vierkante meter woonruimte per arbeidsmigrant? Nou, er wordt een naast een logistiek probleem ook een huisvestingsprobleem mee opgelost, stelt Matthé van Lierop, bestuurslid van LTO Hollands Kroon, voorzitter van de belangenbehartiging voor bloembollenkwekers in het Noordelijk Zandgebied (KAVB) en kakelvers raadslid voor het CDA in Hollands Kroon.

Hij is dan ook zeer te spreken over het besluit van het college om woonruimte van tien vierkante meter toe te staan voor het huisvesten van arbeidsmigranten. „Het heeft een beetje lang geduurd voordat ze het licht zagen, zeker omdat het al was goedgekeurd door de Stichting Normering Flexwonen (SNF), maar het is goed dat het er is.”

Probleem

De woonunits waar Van Lierop het over heeft, waren al enige tijd onderwerp van gesprek omdat agrariërs, en dan met name bollenboeren, oplossingen zoeken voor de huisvestingsproblematiek: ze zitten in hun maag met arbeidsmigranten die in de zomer tijdelijk onderdak nodig zullen hebben.

Een oplossing voor dat probleem lijkt gevonden nu het college goedkeuring heeft gegeven voor een woonoppervlakte van tien vierkante meter per arbeidsmigrant in plaats van de oude standaard van twaalf vierkante meter. Voorwaarde is wel dat dit tijdelijk van aard is (maximaal twee maanden) en dat de normen voor logiesfuncties blijven gelden, zoals riolering en andere zaken zodat een goed woon- en leefklimaat gewaarborgd is.

Eigen beheer

Het geeft agrariërs de bewegingsruimte waar ze lang op hebben gewacht, stelt Van Lierop. Zeker nu een aanbieder is gevonden die in woonunits van een dergelijk formaat kan voorzien. Het gaat in dit geval om woonunits van Rentwereld die eenvoudig verreden kunnen worden en met meer dan twintig vierkantenmeter een tweetal arbeidsmigranten kunnen huisvesten.

Wout Cobussen, directeur van Rentwereld, geeft te kennen dat zij vooralsnog een van de weinigen zijn die woonunits van dit formaat produceren.

„We zijn nog een niche als het gaat om huisvesting maar we krijgen wel steeds meer aanvragen binnen. Dat heeft absoluut te maken met de toenemende vraag naar arbeidsmigranten maar ook met gemeenten die hier een oplossing in zien voor vluchtelingen uit Oekraïne. Het voordeel is dat we de woonunits in eigen beheer maken dus we kunnen makkelijk opschalen.”

Verkeersbewegingen

Matthé van Lierop: „Een ander voordeel is dat deze woonunits bij de agrarische bestemmingen geplaatst kunnen worden waar de mensen werken. Dat zijn vaak plaatsen waar weinig verkeersbewegingen zijn en waar je automatisch ook sociale controle hebt.”

Van Lierop hoopt dat het een begin is binnen een meer ’ruimhartig’ beleid voor arbeidsmigranten: „Huisvesting is macht op dit moment.” En dat kan geen gezonde situatie zijn, besluit hij.

Nordhollands Dagblad