Den Helder verwijt adviseur van Rob Scholte 'misbruik van recht'. Oliver Anderson vindt dat gemeente veel te traag is met het verstrekken van stukken over de kunstenaar

• vrijdag 18 maart 2022
  • Den Helder -  Adviseur Oliver Anderson van kunstenaar Rob Scholte maakt volgens het college van B en W van Den Helder ’misbruik van recht’. Dat ernstige verwijt werd donderdag door een medewerkster van de gemeente geuit tijdens een rechtszaak bij de bestuursrechter in Haarlem.

Frits Verhagen 18-3-2022

Misbruik van recht is een zware beschuldiging. Het betekent in feite dat iemand op onjuiste gronden rechtszaken aanspant. Volgens de vertegenwoordigster van de gemeente is dat op Anderson, die juridisch adviseur is bij de Stichting Adviesman, van toepassing.

De adviseur van Scholte begon een rechtszaak tegen Den Helder, omdat hij vindt dat de gemeente veel te traag is met het verstrekken van stukken over de kunstenaar. In totaal gaat het om 30.000 pagina's. De gemeente heeft toegezegd 1.500 pagina's per twee maanden te kunnen leveren. Dat is Anderson niet snel genoeg.

Ziek

Een zitting over de kwestie ging vorige maand niet door in verband met ziekte van de adviseur. Anderson was donderdag opnieuw niet aanwezig. Hij had zich weer ziek gemeld.

De bestuursrechter gaf woensdagavond aan de vertegenwoordigster van de gemeente door dat zij de zitting donderdag hoe dan ook wilde laten doorgaan. Het ging immers om een voorlopige voorziening en dan is er haast bij geboden.

Oliver Anderson heeft eerder aangegeven dat Rob Scholte er veel baat bij heeft dat Den Helder snel over de brug komt met stukken. De adviseur is ervan overtuigd dat hij er materiaal in zal terugvinden dat de kunstenaar in het gelijk stelt. Het uiteindelijke doel is de openbare veiling van kunstwerken van Scholte voorkomen.

Tegenstrijdig

Volgens de gemeente is een executieverkoop voorlopig nog niet aan de orde. De medewerkster zei donderdag dat de standpunten van Anderson tegenstrijdig zijn. Aan de ene kant is hij akkoord gegaan met de toezegging van de gemeente dat een half jaar nadat er nieuw college is aangetreden alle 30.000 pagina's zouden zijn geleverd. Aan de andere kant begint hij een rechtszaak waarin hij aandringt op meer snelheid.

De bestuursrechter gaat nadenken over de vraag of Den Helder inderdaad meer haast moet maken. De uitspraak is uiterlijk op 31 maart.

Noordhollands Dagblad