De huichelarij van het Westen: Oekraïne-oorlog is “geen strijd tussen heiligen en zondaren”

• vrijdag 18 maart 2022
  •  Politici van het Westen hebben de crisis uit het niets gecreëerd”

De huichelarij van het Westen: Oekraïne-oorlog is “geen strijd tussen heiligen en zondaren”

Peter Hitchens is een Engelse schrijver en journalist, die in het Verenigd Koninkrijk in het kader van de Covid-crisis al meermaals opviel door kritische berichten en commentaren. Ook in het kader van de Oekraïne-oorlog vindt hij zeer duidelijke woorden voor de weigering van het Westen het eigen aandeel in de crisis toe te geven. Vanzelfsprekend veroordeelt hij ook de Russische inval in de Oekraïne scherp – hij eist echter een einde van de huichelarij en de eenzijdige anti-Poetin hysterie van het Westen.

Vooraf: “Report24” spreekt zich tegen elke soort oorlog uit. Oorlog is altijd fout. Maar in de oorlog sterft de waarheid als eerste. Wij tolereren het valse spel van de gelijkgeschakelde systeemmedia niet.

Politici van het Westen hebben de crisis uit het niets gecreëerd”

In de columns van Hitchens bij de “Mail on Sunday” met de titel “We hebben Rusland zinloos tot onze vijand gemaakt” stelde hij al op 23 februari vast (hieronder in het Nederlands vertaald, dik gedrukte door “Report24”):

Te midden van de actuele anti-Poetin hysterie ben ik er vast van overtuigd dat de vooraanstaande politici van het Westen de crisis, waarmee we nu geconfronteerd worden, uit het niets gecreëerd hebben. Ik geloof ook dat velen van hen om verschillende reden zulke lichtgewichten zijn, dat ze ervan genieten om te dreigen – en niet merken dat dit dodelijk serieus is.

In openbare toespraken en private toenaderingen verzoekt Rusland ons al jaren om het fundamenteel respect te bewijzen. Wij hebben daarop met wantrouwen en beledigingen gereageerd en met onverholen pogingen de situatie in de Oekraïne en Georgië op scherp te zetten, twee ongelooflijk gevaarlijke crisishaarden, waar maar al te gemakkelijk een echte oorlog zou kunnen uitbreken.

[…] Ik denk dat de volkeren van het Westen zorgvuldig zouden moeten nadenken, voordat ze de weg van een nieuwe, bittere deling van Europa inslaan. Deze is vermijdbaar. Die levert ons niets op. Maar hij zou ons alles kunnen kosten.”

Dit is geen wedstrijd tussen heiligen en zondaren”

Op 5 maart zei hij in een andere column over het thema dat hij zich gezien de feiten niet kan aansluiten bij de huichelachtige oorlogshysterie (opnieuw vertaald in het Nederlands, dik gedrukte door “Report24”):

“[…] Ik weiger mee te doen aan deze oorlogshysterie, in de greep waarvan Groot-Brittannië en het Westen zich nu bevinden. En het is een hysterie.

Ik heb gehoord hoe een vooraanstaande Britse afgevaardigde de deportatie van alle Russen uit het land eiste – alle Russen. Ik heb gekken gehoord, die een ´vliegverbodzone´ in de Oekraïne eisen. Als zij hun zin zouden krijgen, zou dat een verschrikkelijke en onmiddellijke Europese oorlog betekenen. Ik vermoed dat ze niet eens weten wat ze eisen. Kunnen jullie allemaal stoppen met dit carnaval van de huichelarij?

Daar kan ik niet aan meedoen. Ik weet te veel. Ik weet dat onze politiek van de NAVO-uitbreiding haar deel eraan bijgedragen heeft dat deze crisis is ontstaan.

Ik weet dat de Oekraïense regering, die op dit moment bijna als een heilige behandeld wordt, via een door de VS ondersteunde putsch in het jaar 2014 aan de macht kwam. Ik weet dat de veel bewonderde president Zelensky in februari 2021 drie oppositionele tv-zenders met de motivering van de “nationale veiligheid” heeft gesloten. Ik weet dat de oppositieleider Viktor Medvedchuk vorig jaar onder huisarrest werd geplaatst. Is dat niet het soort dingen dat Poetin doet?

Ik weet dat het Oekraïense leger sinds 2014 met zwaar geweld tegen Russische burgers in de Donbass is opgetreden. De Russen hebben daar ook vreselijke dingen gedaan, maar er zijn genoeg mensen die u dat zullen vertellen. Het punt is dat dit geen wedstrijd tussen heiligen en zondaren of tussen Mordor en de Shire is.

Ik vind het bovendien merkwaardig dat Groot-Brittannië en de VS, toen zij Poetin´s illegale invasie in een soeverein land terecht aan de kaak stelden, leken te vergeten dat wij hem pas op dit idee gebracht hadden door dit in 2003 in Irak te doen. In tegenstelling tot hen kan ik werkelijk beweren dat ik tegen deze beide acties was.

Ik ben het beu om me te laten vertellen dat de NAVO een zuiver defensief bondgenootschap zou zijn, hoewel we weten dat ze in 1999 Servië gebombardeerd heeft, waarbij toevallig burgers gedood werden, hoewel Servië geen NAVO-lid had aangevallen. Ik kan me ook niet herinneren dat Libië een NAVO-lid had aangevallen, voordat deze “defensieve” alliantie de luchtoorlog tegen Tripoli begon, waarbij ook burgers, waaronder kinderen, gedood werden en die het land in een enorme chaos stortte, wat niemand hielp.

En dan is daar nog die andere zaak die in m´n keel blijft steken. De landen van het Westen hebben de Oekraïne tot een confrontatie met Rusland opgestookt, die, zoals te voorzien was, in Poetin´s barbaarse inval eindigde. Maar terwijl wij op veilige afstand staan en jubelen, zijn de Oekraïners diegenen die beschoten, gebombardeerd, belegerd en uit hun huizen verdreven worden. Is dat fatsoenlijk? Maakt de sentimentele lof voor hun dapperheid dat weer goed? […]”

Bron:
    report24.news
    Door: Vanessa Renner

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)