'WAT ALS' Prullenbak of Gereedschapskist? Stefan Noordhoek weegt de voor - en nadelen af...

• zondag 20 februari 2022
  • Het Coranatoegangsbewijs in de prullenbak om ze nooit weer te gebruiken of gooien we ze terug in gereedschapskist om ze bij de volgende klus weer gretig op te pakken?

18-2-2022

Een belangrijke vraag.

Zie Hier

Gereedschapskist

Bij de gereedschapskist hebben we het over een aanpak van een probleem gedefinieerd door angst, door modellen, voorspellingen, een handjevol ‘experts’ of door ‘besmettingen’ en zelfs door 'afspraken binnen de EU'. Een probleem dat volgens die definitie 'nu met het niet meer te ontkennen milde Omikron’ misschien wel in een ‘nieuwe’ fase is. Maar vooral een probleem dat - en dat snapt u ook - binnen enkele maanden weer de kop op zal steken en waarvoor overheden weer opnieuw enthousiast in de gereedschapskist zullen graaien.

Vrijheid of privilege?

Oftewel: gaan we echt terug naar normaal… of zijn we vanaf de ‘2 weeks to flatten the curve’ – die inmiddels al 2 jaar duren – toch in een 'nieuw normaal' waarin we voortdurend op onze hoede moeten zijn voor nieuwe varianten en besmettingen en waarin onze vrijheden altijd tijdelijk en onder voorbehoud zijn?

In deze video wil ik jou daarom 1 grafiek voorleggen. De totale sterfte in Nederland per week, opgesplitst en genormaliseerd per leeftijdscategorie. Een belangrijke grafiek voor jouw beeld op hoe uniek de pandemie nu eigenlijk was. Waarom belangrijk?

Waarom sterfte?

Omdat alle getallen over ‘druk op de zorg’, alle updates en dashboards over aantallen ‘besmettingen’, ‘corona-ziekenhuisopnamen’ of ‘coronadoden’ vaak weinig blijken te zeggen. Maar over totale sterfte is er nu eenmaal minder discussie. Als we de pandemie van de eeuw meemaken verwacht je die unieke gebeurtenis ook in de totale sterfte terug te zien. Dus bekijk de analyse van de Age Standardised Mortality Rate (ASMR) voor Nederland en Zweden.

Dus. Ja, er zijn meer manieren om naar ernst en impact van een ‘pandemie’ te kijken, maar totale sterfte per leeftijdscategorie is wel een van de meest neutrale en betrouwbare.

Unieke en verschrikkelijke pandemie?

Als jij kijkt naar deze simpele data, kan jij het dan als ouder, als docent, bestuurder of politicus nog volhouden dat het hier ging om een werkelijk unieke en verschrikkelijke pandemie? Doe jij de gereedschappen die de maatschappij miljoenen levensjaren kostten, die van scholen plekken van angst en verdeling maakten joegen, die bijna miljard euro van onze kinderen leenden en die onze essentiële vrijheden afneemt onder het mom van onze veiligheid… in de prullenbak of terug in de gereedschapskist?

Ik wens je wijsheid.

En vooral veel moed.

Bronnen (o.a.)

enkele reacties gaven aan dat ‘de snelle en gezagsgetrouwe vaccinatie’ van de Zweden ertoe zou hebben geleid dat hun sterfte zo laag was. Dit is vast onderdeel van het narratief, echter niet van de werkelijikheid: