VS doet onderzoek naar misleiding door oliereuzen, Nederlander Mark van Baal getuigt

• zaterdag 19 februari 2022
  • Categorie:
  • In de Verenigde Staten loopt een onderzoek naar de rol van oliebedrijven in de misleiding over de klimaatcrisis.

EVA SEGAAR18 Februari 2022,

Nederlander Mark van Baal van activistische aandeelhouder Follow This werd daarin als getuige gehoord. “Oliebedrijven die niet ten minste 50 procent van hun winst in nieuwe business modellen investeren, lopen het risico het Kodakmoment van de 21ste eeuw te worden".

In opdracht van de decmocaten in het Huis van Afgevaardigden is een comité bezig met een onderzoek naar de vier grote oliemaatschappijen Exxon Mobil, Chevron, Shell en BP. Met het onderzoek, een soort parlementaire enquête, wil het Amerikaanse congres te weten komen in hoeverre de klimaatbeloftes die deze oliereuzen nu maken ook echt klimaatopwarming tegen gaan.

Voor het onderzoek worden verschillende mensen gehoord, van klimaatexperts tot milieurechtenadvocaten, tot 'onze' Mark van Baal van de activistische aandeelhouder Follow This. Van Baal getuigt namens meer dan achtduizend groene aandeelhouders in een hoorzitting van het Amerikaanse congres.

Wanneer ben je een energiebedrijf?

Een congreslid vraagt zich tijdens de hoorzitting af wanneer je jezelf een energiebedrijf mag noemen. Als voorbeeld noemt ze BP, dat slechts vier procent in schone energie investeert en de rest in fossiel. “Als je claimt dat je op een andere energie overgaat, moet je ten minste 50 procent investeren in deze nieuwe businessmodellen”, zegt Van Baal. “De bedrijven die maar zo’n klein percentage in hernieuwbare energie investeren, een percentage dat vaak nog kleiner is dan hun marketingbudget, lopen het risico om het Kodakmoment van de 21ste eeuw te worden.”

Volgens Van Baal beloven alle grote oliebedrijven die in dit onderzoek aan bod komen dat ze in 2050 in lijn zijn met het klimaatakkoord van Parijs. “Maar praten over 2050 is zinloos als je geen doelen hebt om je CO2 uitstoot in de komende tien jaar naar beneden te brengen”, drukt Van Baal de congresleden op het hart. Ook Alexandra Ocasio Cortez, de jongste vrouw ooit in het Amerikaanse congres, nam deel aan de hoorzitting.

Steeds meer onderzoeken naar valse claims van fossiele bedrijven

Het is een van de zoveelste onderzoeken naar de beloftes van oliemaatschappijen. Eerder deze week concludeerden onderzoekers in Japan al dat dezelfde vier bedrijven zich schuldig maken aan greenwashing, omdat ze zeggen dat ze overstappen naar groene energie, maar daar geen concrete stappen toe nemen. En de Nederlandse Reclame Code Commissie noemde om die reden de meest recente reclame-uitingen van Shell, waarin ze zichzelf als aanjager van de energietransitie profileren, daarom onterecht.

Er lijkt een trend ingezet tegen de groenwassende claims van fossiele reuzen. In maart mag het congres vragen stellen aan de leidinggevenden van de vier oliemaatschappijen. Volgens Van Baal is het hoopgevend om te zien dat de Democraten doorpakken. "In oktober ging het nog over de ontkenning van het probleem door de olie-industrie. Nu gaat het al over misleiding over de oplossing. Alle vier deze oliebedrijven claimen namelijk klimaatverandering aan te pakken, terwijl ze in werkelijkheid de klimaatcrisis verergeren door hun emissies nog te verhogen in de komende jaren."

EVA SEGAAR 18 februari 202

CHANGE INC.