Van Houwelingen wil ziekenhuisdata boven tafel, maar Kamercommissie blokkeert zijn verzoek: ‘Ongehoord’

• vrijdag 11 februari 2022
  • Categorie: , , ,
  • Dus hoe kan nou een meerderheid dat grondwettelijke recht overrulen?

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:19

Forum voor Democratie probeert al maanden te achterhalen hoeveel procent van de coronapatiënten in ziekenhuizen gevaccineerd en niet-gevaccineerd is. Zowel het ministerie van Volksgezondheid als het RIVM weigert die data te geven.

“Ik kan ze in ieder geval niet geven,” zei RIVM-baas Jaap van Dissel tijdens een technische briefing tegen Kamerlid Pepijn van Houwelingen. “Het langere antwoord ontvangt u binnenkort.” Dat antwoord kwam maar niet.

Van Houwelingen verzocht het RIVM donderdag tijdens een vergadering van de commissie voor VWS opnieuw om binnen een week de beschikbare Covid-19-data op ziekenhuisniveau met de Kamer te delen. Een meerderheid van de commissie sprak geen steun uit voor het verzoek.

Ongelooflijk

“Ik kan nauwelijks geloven wat ik hoor,” reageerde Van Houwelingen. “Het is gewoon een verzoek om een reden waarom data niet geleverd kunnen worden. Als we daar als commissie al voor gaan liggen – dat is echt ongelooflijk in mijn ogen.”

Kamerlid Attje Kuiken (PvdA) zei: “Ik doe hier niet aan werkverschaffing. Als het RIVM zegt ‘dat leveren we niet’, dan is dat voor mij voldoende. Daarmee moet het ook een keer klaar zijn.”

Dat kan gewoon niet

“Ik zie hier heel duidelijk het individuele recht op informatie van mijn collega geschonden worden,” sprak Fleur Agema (PVV). “Je hebt het individuele recht – artikel 68 van de Grondwet – op informatie. Dus hoe kan nou een meerderheid dat grondwettelijke recht overrulen?”

“Volgens mij kan dat gewoon helemaal niet,” benadrukte Agema.

Ongehoord

Van Houwelingen vroeg verontwaardigd: “Wat zijn toezeggingen dan nog waard?” De voorzitter zei dat er geen meerderheid is om het verzoek als commissie te doen en dat daarmee de kous af is, waarna Van Houwelingen wegliep.

“Het is ongehoord,” zei hij na afloop. “Dit laat zien dat het kartel alles blokkeert. Ze blokkeren informatie, maar ze blokkeren zelfs toezeggingen die we al hebben gekregen. We kunnen alleen maar verandering bewerkstelligen in Nederland als we dat kartel eerst breken.”

Het is niet te geloven dat deze regering en haar vazallen de democratie bij het oud vuil storten. Kennelijk is de partij discipline zo groot dat niemand zich meer schaamt over het verbergen van relevante gegevens. Een deel van de oppositie schijnt er ook geen moeite mee te hebben, dus dat is net zulk tuig. En maar blijven roepen dat we zo'n geweldige democratie hebben, in de voormalige Sovjet Unie zouden ze blij zijn geweest met zulk gajes. "Gelukkig" kan de kiezer eerdaags weer VVD, CDA, CU en D'66 stemmen aangevuld met GL en de PvdA. Veel mensen denken ook aan VOLT, maar stemmen op VOLT is stemmen op EU en Globalisten gesponsord door SOROS.

Mijnheer van Houwelingen is een topper.

De meeste stemmers zijn dom!

Voordat mensen gaan stemmen zouden ze een I.Q. test moeten afleggen.

Maar nee, groen(s)links gekkies vinden dat het stemrecht veel jonger moet.