RUSLANDS ONMOGELIJKE KEUZE

• vrijdag 25 februari 2022
  • Categorie: , ,
  •  Een oorlog begint vaak met leugens.

RUSLANDS ONMOGELIJKE KEUZE

Er is door de Russische invasie een grote zege behaald, het Amerikaanse militair industrieel apparaat heeft eindelijk weer zicht op een oorlog. En wat voor één! Daarnaast heeft de Federal Reserve gewonnen, ze kunnen door de oorlogsdreiging nog meer geld scheppen. En het staatsapparaat wint, oorlog of oorlogsdreiging is de gezondheid van de staat. Dichter bij huis is het de vraag in hoeverre de Europese Unie van deze crisis garen gaat spinnen. Nog meer EU?

DE LEUGENS

Een oorlog begint vaak met leugens. Regime change, weapons of mass destruction. De leugen voor deze oorlog is Russische expansie. Terwijl in werkelijkheid de NAVO al 30 jaar oprukt naar het oosten. In 2014 schreef ik een artikel met deze illustratie:

De NAVO was tot de bruine lijn opgerukt, ik tekende de zwarte lijn die aangaf wat de strategische situatie zou zijn als de Oekraïne in de westerse invloedssfeer zou komen.

Hieronder nog een filmpje over de oprukkende NAVO:

De inmenging van de EU tijdens de Maidan revolutie, waar een democratisch gekozen bewind na opruiende taal van EU delegatie leden omver werd geworpen, moet Rusland van de kwade bedoelingen van de EU en de NAVO hebben overtuigd. De Oekraïne moest en zou onder westerse invloed komen. Zie hier een analyse van de NOS.

CUBA CRISIS

Ik zeg niet dat Rusland altijd goed handelt. Rusland was 1 van de 2 agressors die in Europa de WO2 begonnen. En die tijdens de Jalta conferentie zicht kregen op een enorme uitbreiding van haar invloedssfeer. Tijdens de Cuba crisis plaatsten ze de Verenigde Staten voor een bijna onmogelijke keuze. Kennedy reageerde en de wereld was op de grens van een nucleaire oorlog.

RUSLANDS ONMOGELIJKE KEUZE, STRATEGISCHE DIEPTE

Rusland’s westelijke grens heeft nauwelijks natuurlijke verdedigingslinies, nauwelijks bergen of woestijnen. Door de strategische diepte konden ze onafhankelijk blijven. Die strategische diepte is door 30 jaar lange expansie van de NAVO verdwenen. Als de Oekraïne het patroon volgt: op economische en financiële afhankelijkheid volgt militaire afhankelijkheid, dan is Rusland haar strategische diepte echt kwijt. En de Oekraïne vraagt er inderdaad om NAVO lid te worden. Hierdoor wordt Rusland in een onmogelijke positie gedwongen, accepteer dat de Oekraïne westers wordt en investeer veel geld in het leger om het gebrek aan strategische diepte te compenseren. Geld dat Rusland niet heeft. Of waag de gok en val de Oekraïne nu binnen. Hoe hoog de prijs nu ook zal zijn.

Ongeveer tachtig jaar geleden werd Japan overigens door het westen voor eenzelfde onmogelijke keuze geplaatst. Helaas leert men niet van de geschiedenis en gelooft men de media die stellen dat Rusland agressief is en oprukt. Het is toch echt het westen dat de Russen schaakmat heeft proberen te zetten.

VRIJSPREKER