Oproep Kaag (D66) en Klaver (GroenLinks): Ga niet in colleges met Forum en PVV

• zondag 13 februari 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  Politieke partijen moeten na de gemeenteraadsverkiezingen niet in een college stappen met Forum voor Democratie en de PVV. Die oproep van D66-leider Sigrid Kaag en GroenLinks-leider Jesse Klaver, vandaag op bijeenkomsten van hun partijen, lijkt te worden omarmd door VVD en CDA.

Hanneke Keultjes en Hans van Soest

Volgens Klaver is Forum bezig met ‘een systematische aanval op de democratische rechtsstaat’ en moeten ‘democratische partijen’ een ‘duidelijke grens trekken’. ,,Dat doe je niet alleen met woorden, dan keur je niet alleen af, dan onderneem je actie.” Kaag benadrukt dat de gemeenteraadsverkiezingen niet over landelijke politiek gaan. Toch riep ze in haar toespraak andere partijleiders op ook voor de verkiezingen ‘extremistische partijen uit te sluiten’.

Daarop keerden ook VVD-leider Mark Rutte en CDA-leider Wopke Hoekstra zich tegen lokale samenwerking met FvD en PVV. Hoekstra stelde dat het aan de lokale afdelingen is maar ook dat hij vindt dat ‘het niet kan’. Op een campagnebijeenkomst in Leiden noemde Rutte volgens NRC FvD ‘niet fatsoenlijk’ en PVV ‘weglopers’ waar lokale VVD’er beter niet mee kunnen samenwerken.

Volgens Kaag maken de partijen ‘bevolkingsgroepen verdacht’, spreken ze over ‘tribunalen’, intimideren ze Kamerleden, maken ze journalisten verdacht en bagatelliseren ze de Holocaust, door die te vergelijken met coronamaatregelen. ,,Het extremisme draagt op straat foute vlaggen of een fakkel. In de Tweede Kamer draagt het een das. En nu klopt het op de deuren van raadzalen in alle delen van Nederland.’’

FvD-Kamerleden dreigden andere politici recent in debatten met ‘tribunalen’ en leken in een coronadebat op te roepen tot wetteloosheid. Kamervoorzitter Vera Bergkamp greep toen in. Zij besloot gisteren vaker in te grijpen

Campagne-aftrap

Kaag verwijt Forum voor Democratie en PVV dat ze ‘gevoelens van angst en rancune exploiteren voor politiek gewin’. Bij de campagne-aftrap zei ze wel dat haar partij niet de rug wil keren naar de kiezers van die partijen. ,,Mensen die zich in de steek gelaten voelen. Waar te veel armoede, discriminatie en eenzaamheid is. En waar de overheid niet altijd in staat is gebleken naast mensen te staan.’’

,,GroenLinks gaat niet samen met extreemrechts deelnemen aan het gemeentebestuur”, zei Klaver vanmiddag op het GroenLinks-partijcongres in Rotterdam, die ook de PVV een partij vindt die de rechtsstaat ondermijnt. Ook hij roept zijn collega-partijleiders op ‘dezelfde democratische grens te trekken’.

,,Wij willen na de gemeenteraadsverkiezingen onderhandelen over woonbeleid en verbetering van sociale voorzieningen”, aldus Klaver. ,,Niet over de spelregels van de democratische rechtsstaat. Die staan vast.” Formeel beslissen lokale GroenLinks-afdelingen overigens zelf met wie zij in het gemeentebestuur stappen.

PVV-leider Geert Wilders noemde D66 en GroenLinks in een boze tweet ‘de nieuwe fascisten’. Volgens hem is het ‘arrogant’ om 1 miljoen PVV-stemmers ‘in het foute kamp te stoppen’.

Brabant

Veel politieke partijen sloten samenwerking met Forum voor Democratie en de PVV al in de verkiezingscampagne van 2021 uit. Lokaal gebeurde dat nog niet zo stellig. In het Brabantse provinciebestuur werkten VVD en CDA vanaf 2020 korte tijd samen met FvD. De twee partijen kwamen daar later van terug na ‘een groot aantal FvD-incidenten’ (CDA) en problemen met de ‘bestuurlijke stabiliteit’ (VVD), na het vertrek van een FvD-Statenlid.

Klaver vreest dat Nederland afkoerst op politiek geweld, zoals dat op 6 januari 2021 ook in de Verenigde Staten gebeurde. Een onderzoekscommissie bekijkt of toenmalig president Trump een rol had bij het opjutten van een woedende menigte. ,,Het is één rechte glijbaan naar geweld. Laat het in Nederland niet zover komen. Ook hier zijn er politici die mensen ophitsen, tegenstanders intimideren en zich weigeren neer te leggen bij besluiten van democratische meerderheden. Het is tijd om op te staan en een duidelijk signaal te laten horen: dit is niet normaal. Dit is niet acceptabel in een democratie.”

De gemeenteraadsverkiezingen zijn op 14, 15 en 16 maart. Forum voor Democratie doet dit jaar in een vijftigtal gemeenten mee, PVV in 30. D66 in ruim 250, GroenLinks in 228 (in 50 daarvan met een combinatielijst). In een recente peiling van I&O Research staan Forum en PVV op winst ten opzichte van de uitslag van de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2018. D66 en GroenLinks staan in die peiling op verlies.

Ook Rutte en Hoekstra spreken zich uit tegen samenwerking

VVD-leider Mark Rutte zei vandaag tijdens een campagnebezoek aan de Leidse VVD dat hij niet verwachte dat lokale VVD-afdelingen met PVV of FvD in zee zullen gaan. ,,Ik denk niet dat het nodig is, maar desnoods roep ik ze ertoe op”, zei de premier.

CDA-leider Wopke Hoekstra is eveneens geen voorstander van lokale samenwerking met de PVV en Forum voor Democratie. Dat zei hij zaterdag desgevraagd. Uiteindelijk is het aan lokale CDA-afdelingen om hierover te besluiten, maar ‘ik vind dat het niet kan’, aldus Hoekstra. Het is zijn ,,overtuiging dat men allemaal tot diezelfde afweging zal komen.”

Praat mee

Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.

AD

De VVD en het CDA hebben zich ook aangesloten bij D'66 en Groen Links dus het begint er op te lijken dat de democratie door die partijen en reken daar de PvdA ook maar toe, helemaal uit het oog verloren is. Het is zo makkelijk om iets of iemand ergens van te betichten met behulp van de gretige media en vervolgens niet aangeeft waarom ze extreem rechts zijn.
    We kunnen ook stellen dat bovengenoemde partijen extreem links zijn en het fascisme aanhangen en die partijen zijn extreem gevaarlijk voor Nederland.
    In de geschiedenis is tot nu toe gebleken dat Lenin en Mao de grootste moordenaars waren met tientallen miljoenen doden op hun naam en Hitler was ook een linkse Fascist al proberen ze ons tegenwoordig te leren dat hij extreem rechts was.

Max_Q zei

Respectvolle reacties ? Hebben al die corrupte politici dan ook respect voor ons, het volk ? Die lui behandelen ons al waren we de luizen in de pels. En daar moeten we respect voor hebben ??? Het enigste respect wat ze wat mij betreft kunnen krijgen is een snelle reis naar de cloud inclusief harpje...........

Wie zijn toch die mensen die daarop stemmen?

Kaag haar eigen woorden.