Document geeft Rusland gelijk: NAVO beloofde in 1990 geen verdere uitbreiding naar het oosten

• maandag 21 februari 2022
  •  De nu opgedoken notitie uit het Britse nationale archief ondersteunt het Russische standpunt......

Document geeft Rusland gelijk: NAVO beloofde in 1990 geen verdere uitbreiding naar het oosten

(Vertaling: E.J. Bron)

Tegen de achtergrond van de actuele Oekraïne-crisis bedrijven veel westelijke media en politici geschiedvervalsing: ze loochenen dat de NAVO en de VS de laatste Sovjet-secretaris-generaal Michael Gorbatsjov in het kader van de 2+4-gesprekken in 1990 toegezegd hebben dat de NAVO in het geval van een Duitse hereniging niet via het DDR-territorium naar het oosten zou oprukken.

Nu echte ris in het Britse nationale archief een document opgedoken dat exact dit bevestigt. “We hebben duidelijk gemaakt dat we de NAVO niet over de Elbe uitbreiden”, schreef de Duitse diplomaat Jürgen Chroborg over een ontmoeting tussen de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland in maart 1991. Dit document bevestigt de Russische zienswijze over d uitbreiding naar het oosten van het westelijke militaire bondgenootschap, die de chef van het Kremlin, Vladimir Poetin, in de afgelopen weken de ene na de andere keer bevestigd heeft.

De nu opgedoken notitie uit het Britse nationale archief ondersteunt het Russische standpunt dat het Westen met de uitbreiding van de NAVO naar het oosten toezeggingen uit 1990 zou hebben geschonden.

Het eerder als “geheim” geclassificeerde document werd gevonden door de Amerikaanse politicoloog Joshua Shifrinson. Het gaat over een ontmoeting van de politieke directeuren van de ministeries van Buitenlandse Zaken van de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland in Bonn op 6 maart 1991. Het thema was de veiligheid van Polen en andere Oost-Europese landen. Een politiek directeur geeft leiding aan de politieke afdeling op het ministerie van Buitenlandse Zaken en geldt als belangrijkste adviseur van de minister van Buitenlandse Zaken.

De Duitse vertegenwoordiger Jürgen Chrobog verklaarde destijds volgens de notitie: “We hebben in de 2+4-onderhandleingen duidelijk gemaakt dat we de NAVO niet over de Elbe uitbreiden. Daarom kunnen we Polen en de anderen geen NAVO-lidmaatschap aanbieden.”

Ook de Britten, Fransen en Amerikanen wezen een NAVO-lidmaatschap van de Oost-Europeanen af. De Amerikaanse vertegenwoordiger Raymond Seitz zei: “We hebben tegenover de Sovjet-Unie duidelijk gemaakt – bij de 2+4 evenals bij andere gesprekken – dat wij geen voordeel zullen trekken uit de aftocht van Sovjet-troepen uit Oost-Europa.”

Al enkele jaren later wilden de VS van dit standpunt niets meer weten. Tussen 1999 en 2020 werd – op Servië en Kosovo na – praktisch het hele voormalige Pact van Warschau in de NAVO opgenomen. Ook de opname van de Oekraïne, die tot voor kort door Brussel categorisch werd ontkend, wordt intussen als reële optie gezien – wat door Rusland nadrukkelijk wordt afgewezen.

Bron:
    zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)

Dekker zei

De EU (weet u nog wel, die van de vrede) samen met de seniele pedofiel Joe Biden, President van de VS, doen er alles aan, geholpen door bijna de voltallige media, om Poetin af te schilderen als de agressor.
    De geschiedenis leert ons zoals het artikel aangeeft, dat niet Rusland maar de EU en de VS de agressoren zijn.
    De angst voor Corona begint te tanen dus nu wordt door VS en EU weer een ander blik ellende opengetrokken. Als we dat gehad hebben krijgen we weer de klimaatellende. Media en Politiek krijgen er niet genoeg van om het volk te onderdrukken.