Bouwstop voor datacentra, maar niet in Middenmeer en Zeewolde

• donderdag 17 februari 2022
  • DEN HAAG  GroenLinks: waarom een uitzondering maken voor Hollands Kroon?

Mirjam van der Puijl 17-2-2022

Het kabinet zet tijdelijk een stop op bouwaanvragen voor grote ’hyperscale’ datacentra. De komende negen maanden mogen gemeentes geen nieuwe vergunningen afgeven. Drie gemeentes zijn uitgezonderd van de stop: Het Hogeland (Eemshaven), Zeewolde en Hollands Kroon.

„Hyperscale datacenters nemen veel ruimte in beslag en verbruiken onevenredig veel beschikbare duurzame energie’’, schrijft minister Hugo de Jonge (Ruimtelijke Ordening) aan de Kamer. ,,Daarom wil het kabinet voorkomen dat door heel Nederland hyperscale datacenters worden gebouwd.’’ Hij wil met het zogeheten ’voorbereidingsbesluit’ tijd winnen om nieuwe, strengere regels op te stellen.

De nieuwe regels en de bouwstop gaan alleen gelden voor ’hyperscale’ datacenters, van meer dan tien hectare, die worden gebruikt voor de eigen dienstverlening van het bedrijf. Een van de regels die het kabinet overweegt, is om die alleen nog toe te staan ’nabij aanlandpunten van windenergie aan de kust’. Dit vanwege het hoge energieverbruik van dergelijke ’hyperscales’.

Omdat Middenmeer en Eemshaven al eerder in de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) zijn aangewezen als locatie voor ’hyperscales’, maakt De Jonge een uitzondering voor die gemeentes. Voor het geplande datacentrum van Meta in Zeewolde geldt de bouwstop evenmin.

Voor die uitzondering heeft Lilian Peters, GroenLinks-fractievoorzitter in Hollands Kroon, ’geen goed woord over’. Afgelopen maandag nog hield de fractie met Tweede Kamerlid Suzanne Kröger een protestactie in Middenmeer tegen de datacentra. Peters: „Dit is precies wat we hebben proberen te bereiken. Maar waarom zou je een uitzondering maken voor Hollands Kroon?” Zij wijst erop dat Middenmeer ook niet ligt bij een ’aanlandpunt van windenergie’. Ook is er in Middenmeer geen mogelijkheid om restwarmte te hergebruiken, zoals het Rijk graag wil.

Gedeputeerde Ilse Zaal van de provincie Noord-Holland toont zich tevreden over de aanscherping van de regels. Volgens haar komt dit tegemoet aan de datacenterstrategie van de provincie, die voorwaarden wil stellen aan de vestiging van datacentra in Noord-Holland. Zaal vindt dat alle provincies dergelijke voorwaarden zouden moeten stellen. „Wij willen dat er landelijk een gelijk speelveld komt om te voorkomen dat datacenters zich gaan vestigen op locaties met een milder regime.’’

Het besluit van het kabinet ,,komt overeen met wat eerder al in de Nationale Omgevingsvisie is opgenomen’’, stelt een woordvoerder van gemeente Hollands Kroon in een reactie. „We werken graag met de provincie en het ministerie mee aan het realiseren van de genoemde ambities en uitwerking van de vestigingsvoorwaarden.”

Noordhollands Dagblad

samuel vermeulen zei

Voor het eerst zou ik u willen vragen om het percentage stikstof die van andere landen komt van u meting aftrekken. Aangezien de lucht de dag voordien in een ander wereld deel was en daar ook stikstof geproduceerd wordt die in de lucht terecht komt.
    Dan mee gevoerd word over de clob.
    Wat voor een bulschit is dat nu ,de metingen zijn niet correct.
    Er zit stikstof in de lucht van andere landen.
    Daar voor moeten wij niet boeten

Dekker zei

""„Hyperscale datacenters nemen veel ruimte in beslag en verbruiken onevenredig veel beschikbare duurzame energie’’, schrijft minister Hugo de Jonge (Ruimtelijke Ordening) aan de Kamer.""
    Verleden jaar nog stond in het N-H Dagblad dat de Datacenters in Hollands Kroon net zo veel stroom verbruiken als de totale opbrengst van alle windturbines in Nederland(incl. de turbines op zee), en dat was verleden jaar ruim 2%. De datacenters betalen ook geen Euro belasting in Nederland.
    Dat Datacenters dicht bij aanlandpunten moeten liggen slaat al helemaal nergens op want het overgrote deel van het jaar waait het niet, of leveren te weinig om de stroom vretende datacenters van stroom te voorzien. De datacenters gebruiken dan gewoon stroom van olie, kolen en gas gestookte centrales.
    STIKSTOF:
    Wat betreft het niet bestaande stikstofprobleem van GL, VVD, D'66, enz. De ouderen onder ons hebben op de lagere school geleerd dat onze atmosfeer uit 20% zuurstof en 78% STIKSTOF en wat edelgassen zoals ozon, argon, enz. bestaat. Ook CO2 behoort tot die natuurlijke gassen met een aandeel van 0,04% en zonder, of minder dan 0,0175% Co2 zou er geen leven op aarde mogelijk zijn. Waar GL waarschijnlijk op doelt zijn Co2 verbindingen. Ook kunstmest is zo'n Co2 verbinding, dus wat GL wil is het gebruik van kunstmest verbieden omdat het schadelijk zou zijn. Er wordt gewezen op verandering in de natuur. Nu kennen we in Nederland al helemaal geen oorspronkelijke natuur meer en de tot natuurgebied gebombardeerde gebieden zullen veranderen vanwege de stikstof. Niet omdat stikstof zo schadelijk is maar omdat stikstof(verbindingen) en ook Co2 voor vergroening zorgen, dat is de reden waarom arme natuurgebieden zullen veranderen vanwege het vruchtbaarder worden van de grond wat andere plantengroei met zich meebrengt.
    De huidige norm in Nederland van Stikstof(verbinding) is vergelijkbaar met een halve (honden)drol per HA. Als we dan weten dat er jaarlijks ruim 100.000 mensen geïmporteerd worden die per persoon 500KG Co2 uitstoten en iedere dag hun behoeften doen, incl. methaan en ammoniak gassen, dus stikstof, dan zult u begrijpen dat we beetgenomen worden waar we bijstaan. De idioten van Groen Links en D'66 weten al helemaal niet waar ze het over hebben, of ze weten het wel en willen ons aan de bedelstaf hebben, terug naar het Communisme. Overigens is Groen Links voortgekomen uit de Communistische Partij Nederland en dat is goed te merken.