Een bijdrage van Hugo Matthijssen.

De temperatuur op aarde is op dit moment wereldwijd aan het dalen.

Hier de voorspelling van de laagste temperaturen van enkele dagen geleden.

Extreme kou in Canada en de VS en ook Azië en Noord-Europa

Wat opvalt is de invloed van de warme golfstroom. Daar zie je bij ons aan de kust van Europa een warme strook. En dat is het enige gebied op onze breedtegraad wereldwijd waar onder andere door een keten van depressies een haast constante stroom “warm water” vanaf de oceaan wordt aangevoerd.

We mogen van geluk spreken dat we nu deze temperaturen zien bij ons in het licht van de lage voorraden van ons aardgas voor de huishoudens.

En pas opHet gas dat we gebruiken in de CV-ketel moet de verbrandingswaarde hebben die gelijk is aan het Groningse gas. Dat betekent dat het gas dat wordt aangevoerd met tankers, en ook dat wat door Rusland geleverd wordt, niet geschikt is om direct te gebruiken. Het lost op korte termijn niets op. Dat gas moet worden gemengd met stikstof en dat vergt tijd en capaciteit. De stikstoffabriek is nog in aanbouw. Zie hier.

Kijken we naar de Zuidpool waar het nu zomer is, dan zie je daar smelt van zeeijs aan de westkust en langs het schiereiland waarvan de punt dichter bij Zuid-Amerika ligt. Daar is van sprake van een arctisch zeeklimaat, waar in de zomer het zeeijs smelt en in de winter weer aangroeit. Het zeeijs in dat gebied en daar vlak aan de kust van het continent neemt in de winter sterk toe en smelt voor een groot deel in de zomer. Zie ook dit artikel.

Sneeuw wereldwijd

In de VS zitten ze nu met ijzige kou. Hier recente beelden uit Boston.

Wild WeatherUS schrijftdaarover het volgende:

De laatste dagen is er in de VS sprake van noodweer. De Amerikaanse oostkust wordt geteisterd door de eerste grote sneeuwstorm die de regio in vier jaar tijd treft. Vijf staten riepen de noodtoestand uit voordat hevige sneeuwval en orkaankracht het gebied teisterden.

Experts waarschuwen voor “historische” sneeuwval op sommige plaatsen en voor de kust zijn waarschuwingen voor overstromingen afgegeven. Meer dan 5.000 Amerikaanse vluchten zijn geannuleerd.

Kou in Texas.

Extreme koude in Canada.

Toronto.

Sneeuw in Griekenland.

Nog meer sneeuw in Griekenland.

Maar ook record sneeuwval in Istanbul, Turkije.

Sneeuw in Spanje.

Overstromingen in Melbourne, Australië.

Laten we eens verder kijken. Hawaï daar sneeuwt het wel eens in de bergen, maar de 2e sneeuwstorm is uitzonderlijk.

En tijdens de afgelopen winter op het zuidelijk halfrond ( juli 2021) zagen we sneeuw in Kimberley 22 juli. Zuid-Afrika Inwoners van Kimberley waren verrast toen ze merkten dat ze een witte winter beleefden na sneeuwval in de stad Noord-Kaap.

Nieuw Zeeland: Bij het aankomen in Tekapo sneeuwt het. Opmerkelijk, want voor het koufront werd het nog vlot 25 graden en meer. Een opmerkelijke ommeslag en het officieuze begin van het najaar op het Zuidereiland.

Jeruzalem in de sneeuw.

Sneeuw in China.

Tokio in de sneeuw.

Sneeuw in de Sahara.

Kijken we naar de kaart dan is het wereldwijd koud behalve in onze omgeving. Daar horen we niets anders dan warmte en warmterecords.

Wat in ieder geval niet uitkwam, was de voorspelling van een tiental jaren geleden, dat wintersport in Europa nu nog maar sporadisch mogelijk zou zijn. Inmiddels zijn er de laatste dagen weer negen lawinedoden in Tirol gemeld.