2G voorlopig van de baan, Kuipers wil meer onderzoek voordat wet wordt behandeld

• dinsdag 1 februari 2022
  • Categorie: , ,
  •  DEN HAAG - Het omstreden 2G-voorstel is voorlopig van de baan. Coronaminister Ernst Kuipers stelt dat het verschil tussen 2G – waarbij mensen gevaccineerd moeten zijn of hersteld van corona om ergens toegang te krijgen – en 3G (gevaccineerd, hersteld of getest) zodanig klein is dat er geen reden is om nu 2G in te voeren.

1-2-2022

Kuipers wil opnieuw laten onderzoeken in welke omstandigheden 2G kan worden ingezet, schrijft hij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Hij verwijst naar een eerder onderzoek van de TU Delft, dat eerder concludeerde dat vooral met de opkomst van de besmettelijke omicron-variant van corona, 2G nauwelijks effect heeft. Het verschil tussen 2G en 3G is zodanig klein, dat er ’geen noodzaak’ is voor de snelle invoering van het strengere systeem, aldus Kuipers.

De Kamer debatteert dinsdag over de verlenging van de coronawet, waaronder ook het coronatoegangsbewijs valt.

Dinsdagochtend bleek eigenlijk al dat 2G het in de Kamer waarschijnlijk niet zou halen. Coalitiepartij CU en oppositiepartij GL wilden zich beiden scharen achter een motie tegen 2G. Als ook PvdA daarbij zou komen, had het voorstel het sowieso niet gehaald

TELEGRAAF