Kijk: Mensen gegrepen door politiehonden en afgeranseld met wapenstokken tijdens coronaprotest Amsterdam

• zondag 2 januari 2022
  • De politie heeft bij het Museumplein stevig ingegrepen.

2 januari 2022

Daar werd vandaag gedemonstreerd tegen het coronabeleid, maar de Amsterdamse burgemeester Halsema kondigde een noodbevel af. Dat betekent dat niemand er meer mocht zijn. Er waren vele duizenden demonstranten aanwezig.

Verschillende betogers kregen rake klappen. Ook werden mensen te grazen genomen door politiehonden, zoals te zien is in onderstaand filmpje.

In een ander filmpje is te zien hoe iemand vol op het hoofd wordt geslagen met een wapenstok en versuft op de grond valt.

“Teleurstellend onnodig en hartverscheurend optreden weer van de politie, maar kijk toch eens naar al die prachtige mensen die het zien en weten wat er hier voor ons allemaal op het spel staat: vrijheid!” reageert Robert Jensen.

Aangifte

Advocaat Bart Maes laat weten aangifte te doen. In reactie op het filmpje waarin een man wordt gegrepen door een politiehond zegt hij: “Da’s alweer aangifte nummer één. Weer een politiehond. Leren jullie dan nooit?” Maes gaat ook aangifte doen tegen de agent die de man vol op het hoofd sloeg. “Da’s aangifte twee,” aldus de advocaat.

Enkele weken geleden werd bekend dat het OM twee agenten gaat vervolgen voor het geweld dat ze hebben gebruikt tijdens een coronaprotest op 14 maart vorig jaar op het Malieveld in Den Haag. Het OM vindt het geweld waarmee zij een demonstrant aanhielden ‘niet proportioneel’.