Hoogste oversterfte in Nederland sinds Tweede Wereldoorlog, nog steeds geen onafhankelijk onderzoek

• vrijdag 14 januari 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Kamerlid Pieter Omtzigt heeft opnieuw gevraagd naar een onafhankelijk onderzoek naar de oversterfte.

Kamerlid Pieter Omtzigt heeft opnieuw gevraagd naar een onafhankelijk onderzoek naar de oversterfte. Hij wil ook dat alle modellen en onderliggende data openbaar worden gemaakt, zodat ook niet betrokken wetenschappers onderzoek kunnen doen.

“Waarom moet die vraag steeds herhaald worden? Waarom krijgen professoren niet de data waar ze naar vragen?” vraagt columnist Marianne Zwagerman.

Vorige week riepen ook de ouderenorganisaties het kabinet op tot een onafhankelijk onderzoek. “Nu sprake is van de hoogste oversterfte die Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog heeft gekend, móet één en ander snel onderzocht worden,” schrijven ze in een brief.

Uitgestelde zorg, eenzaamheid of vaccinaties

Er overleden in de eerste week van het nieuwe jaar zo’n 3450 mensen, bijna 150 meer dan verwacht. Onder mensen jonger dan 80 jaar is nog altijd sprake van oversterfte. Sinds begin augustus zijn er volgens het CBS veel meer mensen overleden dan normaal.

Het RIVM en het CBS doen onderzoek naar de oversterfte, maar Omtzigt pleit voor een onafhankelijk onderzoek. De studie moet duidelijk maken of de oversterfte te maken heeft met uitgestelde zorg, eenzaamheid en of er een relatie is met vaccinaties.

Het giert de pan uit

Eerder deze week zei Omtzigt dat het onverstandig is om dit het RIVM te vragen het onderzoek te doen.

Uit gegevens van de website Our World in Data blijkt dat de cumulatieve oversterfte in Nederland de afgelopen maanden hard is opgelopen. Of om in de woorden van emeritus hoogleraar Pierre Capel te spreken: het giert de pan uit:

Voor wie het nog niet duidelijk was is dit toch wel een alarmerend feit.
    Zo goed als ieder onderzoek i.o.v welke minister dan ook is verre van onafhankelijk omdat het bijna allemaal vriendjes of vriendinnetjes zijn van de desbetreffende ministers.
    Deze onderzoeken moeten verricht worden door onkreukbare deskundigen en dat zal een zo goed als onmogelijke taak blijken omdat die er niet meer zijn, of ze hebben al een kritisch geluid laten horen en dat risico willen de ministers niet nemen.