• vrijdag 21 januari 2022
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON -  MIDDENMEER

Door meer groen te planten langs de verschillende terreinen en aan de randen kan bedrijventerrein Agriport beter worden ingepast in het landschap van de Wieringermeer. Dat kan door bomen en struiken te planten en ook oevers van waterwegen groener in te richten, bijvoorbeeld met riet.

Lydia Jasper 21-1-2022

Dat is een van de conclusies in een rapport dat het bureau Sweco heeft opgesteld in opdracht van de gemeente. Het college van Hollands Kroon neemt deze conclusie over en wil er snel mee aan de slag.

Plannen

Daarvoor moeten nu concrete plannen worden gemaakt én uitgevoerd. Microsoft, één van de meer dan dertig bedrijven die gehuisvest zijn op Agriport, en eigenaar van een groot datacenter, heeft daar al ideeën over. Microsoft bereidt momenteel ook de bouw van een nieuw datacenter voor, in het deelgebied Het Venster, tussen de A7 en de Cultuurweg.

Het rapport van Sweco is gemaakt met inbreng van bedrijven en organisaties die in en rond Agriport actief zijn. Dat zijn onder meer de provincie Noord-Holland, Agriport, Rijkswaterstaat, Mooi Noord-Holland, Hoogheemraadschap Noord-Holland Noorderkwartier en Google en Microsoft. De gemeente heeft opdracht voor het rapport gegeven na kritiek op de landschappelijk inrichting van Agriport, en vooral van de vormgeving van de datacenters die daar staan. Die kritiek kwam onder meer uit de gemeenteraad die wil dat het college werk maakt van het vergroenen van Agriport.

Vrijwillig

Het vergoenen gebeurt vooral op basis van vrijwilligheid. De gemeente kan bedrijven niet veel opleggen, omdat ze daar geen eisen voor heeft vastgelegd. Maar de bedrijven hebben aangeven open te staan voor vrijwillige samenwerking en willen daar tijd en geld voor uittrekken.

Noordhollands Dagblad

Gelukkig, het door de Gemeente ingehuurd Bureau Sweco heeft op kosten van de Gemeenschap een rapport ingestuurd wat iedere normaal denkende burger in 5 minuten had kunnen concluderen.
    Zijn er trouwens geen ambtenaren in Hollands Kroon die tot deze zeer simpele conclusie hadden kunnen komen of is dat simpele niveau te hoog voor ze?