Denemarken schaft vanaf 5 februari alle corona-maatregelen af

• woensdag 26 januari 2022
  • Denemarken keert weer terug naar normaal,...

Denemarken schaft vanaf 5 februari alle corona-maatregelen af

(Vertaling: J.A. Kapteyn)

Denemarken keert weer terug naar normaal, dat wil zeggen naar “leuk” (“hyggelig” zoals de Denen zeggen, vert.). Ondanks het hoge “incidentencijfer” (Denemarken is wereldkampioen testen) worden alle corona-beperkingen in Denemarken vanaf maandag opgeheven en vanaf 5 februari is corona daar geen gevaarlijke gemeenschapsziekte meer. Dat staat in een advies dat de Epidemiecommissie naar verschillende ministeries heeft gestuurd. Dat bevestigen bronnen aan de krant Berlingske Tidende en Jyllandsposten.

De coronapas, gesloten nachtclubs, gezichtsmaskers en restaurants die vroegtijdig moeten sluiten, moeten tot het verleden behoren. Aan de culturele en economische neergang wordt een einde gemaakt.

Terwijl de Duitse Bondsdag woensdagmiddag drie uur lang een algemene vaccinatieplicht gaat bespreken, wil de Deense regering een aanbeveling van de Epidemiecommissie volgen die het corona-virus zelfs qua categorie af schaalt. In de toekomst moet het corona-virus niet langer gezien worden als de oorzaak van een ziekte die onze samenleving bedreigt.

In tegenstelling tot het RKI (Robert Koch Institut, vert.) en de nieuwe “Deskundigencommissie” hier te lande (Duitsland, vert.) schijnt de Deense Epidemiecommissie competente experts te hebben. Hun resultaten en cijfers zijn betrouwbaar en toegankelijk en zichtbaar voor iedereen.

Woensdag maakt de Deense premier Mette Frederiksen dit besluit tijdens een persconferentie publiekelijk bekend.

Nadat een Deense krant zich onlangs verontschuldigde voor zijn kritiekloze berichtgeving over corona volgt er wellicht nog een zelfkritische herwaardering in Denemarken.

Bron:
    pi-news.net

Vertaald uit het Duits door:
    J.A. Kapteyn
    (voor www.ejbron.wordpress.com)