British Medical Journal eist onmiddellijke vrijgave van alle Covid-19-gegevens, zowel van vaccins als behandelingen

• zondag 23 januari 2022
  •  BMJ beschuldigt farmaceutische bedrijven ervan “enorme winsten te boeken zonder grondig onafhankelijk onderzoek naar de wetenschappelijke juistheid van hun beweringen”

British Medical Journal eist onmiddellijke vrijgave van alle Covid-19-gegevens, zowel van vaccins als behandelingen

(Door: Katabella Roberts – Vertaling: J.A. Kapteyn)

Het British Medical Journal (BMJ) heeft “in het belang van het publiek” de volledige en onmiddellijke vrijgave geëist van alle gegevens met betrekking tot Covid-19- behandelingen en -vaccins. BMJ is een wekelijks verschijnend medisch vakblad onder redactie van medisch deskundigen en wordt gepubliceerd door de vakbond “British Medical Association”. In een redactioneel artikel dat woensdag werd gepubliceerd riep het op tot het vrijgeven van gegevens.

“Ondanks de wereldwijde uitrol van Covid-19-vaccins en de Covid-behandelingen zijn de testgegevens die ten grondslag liggen aan deze producten tot op de dag van vandaag anoniem en ontoegankelijk voor artsen, onderzoekers en het publiek, en waarschijnlijk blijft dat nog jaren zo” schrijft BMJ. “Dat is moreel onverdedigbaar, zeker voor testen die een grote impact hebben op de volksgezondheid”.

BMJ beschuldigt farmaceutische bedrijven ervan “enorme winsten te boeken zonder grondig onafhankelijk onderzoek naar de wetenschappelijke juistheid van hun beweringen”. Ze verwijzen naar Pfizer, wiens Covid-vaccinproef “werd gefinancierd door het bedrijf zelf en werd ontworpen, uitgevoerd, geanalyseerd en geschreven door Pfizer-medewerkers.”

Pfizer, met hoofdkantoor in New York, houdt die onderzoeksgegevens nog steeds vast en heeft aangegeven dat het pas in mei 2025 de verzoeken om vrijgave zal overwegen, 24 maanden na de slotdatum van de primaire studie op 15 mei 2023, zoals op ClinicalTrials.gov is te lezen.

Ondertussen heeft de Food and Drug Administration (FDA) via de rechter om een periode van 75 jaar gevraagd om alle gegevens over het Pfizer- en BioNTech-vaccin openbaar te maken.
    Maar eerder deze maand oordeelde een rechter dat de FDA eind van de maand 12.000 pagina’s van de testgegevens over het Pfizer / BioNTech Covid-19-vaccin moet vrijgeven en daarna 55.000 pagina’s per maand, totdat alle gevraagde pagina’s openbaar zijn.

BMJ schreef verder dat AstraZeneca waarschijnlijk al in staat is is om de verzoeken om testgegevens uit zijn fase III-testen in behandeling te nemen. Het bedrijf met hoofdkantoor in Cambridge zegt daarbij wel dat de tijdlijn voor dergelijke gegevens “per verzoek kan variëren en tot een jaar kan duren, nadat de vraag om analyse, beslissing, anonimisering en het delen van de gevraagde gegevens of documenten is ingediend.”

The Epoch Times heeft contact opgenomen met woordvoerders van Pfizer en AstraZeneca voor commentaar. “We moeten het doen met publicaties, maar krijgen geen toegang tot de onderliggende gegevens”, schrijft BMJ. “Dit is zorgwekkend voor alle partijen die aan het onderzoek deelnemen, zoals analisten, tijdschriftredacteuren, beleidsmakers en het publiek. De media die deze studies hebben gepubliceerd, kunnen beweren dat ze voor een lastig dilemma stonden, het snel beschikbaar stellen van de eindbevindingen tegenover de ethische vraag of snelle toegang tot de onderliggende testgegevens wel verantwoord is. Maar in onze ogen is er geen sprake van een dilemma. De anoniem gemaakte individuele testresultaten van klinische proeven moeten gewoon beschikbaar zijn voor onafhankelijk onderzoek.

BMJ voegde eraan toe dat regelgevers er niet zijn om “naar de pijpen van rijke internationale bedrijven te dansen om ze verder te verrijken”, maar om de gezondheid van het grote publiek te beschermen. Om die reden, schreven ze, hebben we “voor alle onderzoeken in het algemeen belang volledige transparantie nodig, en wel nu”.

In december werd in de VS het CDC (Centers for Disease Control and Prevention) aangeklaagd door het Informed Consent Action Network (ICAN) vanwege beweringen dat CDC ten onrechte Covid-19-vaccinveiligheidsgegevens achterhoudt voor het Amerikaanse publiek. ICAN vraagt het CDC om voor de Covid-19-vaccins de testgegevens na licentieverlening te overleggen. Om transparant naar het grote publiek te kunnen aantonen dat de beweringen van zowel het CDC als van de Biden-regering kloppen dat Covid-19-vaccins “veilig en effectief zijn”.

(Het British Medical Journal is een van ’s werelds oudste algemene medische tijdschriften, is opgericht in 1840 en heeft volledige redactionele vrijheid van de British Medical Association)

Bron:
    theepochtimes.com
    Door: Katabella Roberts

Vertaald uit het Engels door:
    J.A. Kapteyn
    (voor www.ejbron.wordpress.com)