Als kunstenaar Rob Scholte en echtgenote Lijsje Snijder willen praten over het beschikbaar stellen van in beslag genomen kunstwerken, kan dat, zegt de gemeente.

• woensdag 12 januari 2022
  • Categorie: , , , ,
  •   DEN HELDER - Maar het college onderhandelt niet via de media

Delano Weltevreden 12-1-2022

Als Rob Scholte en echtgenote Lijsje Snijder voor exposities over kunstwerken die door de gemeente in beslag zijn genomen, moeten zij daarover contact opnemen met het college. Dat zeggen burgemeester en wethouders op vragen van D66.

In de lente van 2018 heeft de gemeente het Rob Scholte Museum laten ontruimen. Daarbij is de hele kunstcollectie van Rob Scholte in beslag genomen. In Museum De Fundatie in Zwolle moet een overzichtstentoonstelling worden gehouden van kunstwerken van Scholte. Lijsje Snijder zegt dat de gemeente heeft geweigerd kunstwerken beschikbaar te stellen aan De Fundatie en vindt dat het gemeentebestuur dat wel zou moeten doen. Anders is de expositie onvolledig. De overzichtstentoonstelling zou in december aanvangen maar is uitgesteld vanwege de lockdown.

D66 heeft een beroep gedaan op het college om kunstwerken beschikbaar te stellen. De overzichtstentoonstelling kan volgens de fractie een begin zijn van een doorstart van Rob Scholte, een weg naar een hoopvolle toekomst.

Het college zegt dat De Fundatie in oktober 2019 heeft gevraagd om ’een beperkt aantal werken’ uit de kunstcollectie van het Rob Scholte Museum te mogen gebruiken. ’In januari 2020 hebben wij hierop gemotiveerd gereageerd. Hierop hebben wij geen reactie meer ontvangen’, zegt het college.

Mediationtraject

Burgemeester en wethouders wijzen er op dat zij vorig jaar april, voorafgaand aan het mediationtraject, aan de advocaten van Scholte en Snijder te kennen gegeven dat er ook deeloplossingen mogelijk zijn. Zo’n oplossing had volgens het college kunnen zijn om bepaalde werken uit te lenen aan Museum De Fundatie. Maar dan moest beslaglegger, Friedberg & Mahn Advocaten, ook akkoord gaan. Het mediationtraject is mislukt.

Scholte en Snijder hebben een andere lezing. Zij zeggen dat er nooit sprake is geweest van een mediationtraject en dat de gemeente niet wilde praten over het vrijgeven van de collectie. De mediator zou een afspraak hebben gemaakt met het Amsterdamse advocatenkantoor, terwijl de gemeente nog geen principe-uitspraak had gedaan over het vrijgeven van de collectie. Dat was voorbarig, vindt het echtpaar.

Het college zegt overigens geen verzoek van Lijsje Snijder te hebben ontvangen. De gemeenteraad ook niet. Dat de echtgenote van Scholte een verzoek had, heeft het college via deze krant vernomen.

De gemeente wil best met Scholte en Snijder praten over het beschikbaar stellen van kunstwerken, zegt het college. Burgemeester en wethouders zeggen alleen geen voorstander te zijn van een dialoog via de media. Daarom willen zij er verder niet op reageren.

Noordhollands Dagblad