Pfizer geeft baby’s drie in plaats van twee prikken: ‘Wie stopt deze zware criminelen?’

• maandag 20 december 2021
  •  “Ja, dat is een hele interessante vraag. Het korte antwoord is: dat weten we nog niet,” antwoordde van Dissel.

Ook de allerjongsten ontkomen niet aan een coronaprik. Farmareus Pfizer test haar vaccin op dit moment op baby’s en peuters. Die krijgen drie doses toegediend, want twee prikken zijn volgens Pfizer niet krachtig genoeg voor sommige kinderen jonger dan vijf jaar.

Uit de voorlopige analyse is gebleken dat de immuunreactie niet zo krachtig is als verwacht, schrijft Sky News. Als drie doses wel het verwachte resultaat opleveren, willen Pfizer en BioNTech halverwege 2022 een noodgoedkeuring aanvragen.

Wie stopt deze criminelen?

Kinderen jonger dan vijf krijgen van Pfizer drie microgram per prik, een tiende van de dosis die volwassenen krijgen. Ze krijgen hun derde vaccinatie twee maanden na de tweede dosis. Pfizer en BioNTech zeggen dat ‘er geen sprake was van veiligheidsproblemen’.

“Pfizer heeft een nieuwe doelgroep in het vizier voor de coronaprik: baby’s,” reageert journalist Eric van de Beek. “Wie stopt deze zware criminelen? Ik vrees dat dit niet de boven ons gestelden zullen zijn.”

Dat weten we nog niet

Wetenschappers zeiden daarnaast te hopen dat een derde prik voor mensen van 16 jaar en ouder zal helpen tegen de omikronvariant. RIVM-baas Jaap van Dissel zei zaterdag tijdens de persconferentie dat de omikronvariant veel afwijkt van het virus waarmee het coronavaccin gemaakt is. “U moet het vergelijken: iemand trekt plotseling een andere jas aan en dan herken je hem niet meer.”

NU.nl vroeg aan Van Dissel: “U had het over de metafoor dat omikron een andere jas aan heeft en twee prikken van het vaccin helpen daar dus niet tegen, maar een booster dan weer wel terwijl dat dezelfde prik is. Hoe zit dat?”

“Ja, dat is een hele interessante vraag. Het korte antwoord is: dat weten we nog niet,” antwoordde hij.

Wat ook vreemd is in Nederland dat we dagelijks lezen dat veel bekende Nederlanders of buitenlanders besmet zijn. Achteraf blijken die mensen nauwelijks last van hun besmetting te hebben gehad en helemaal niemand is er aan overleden. We horen en lezen voortdurend dat die geringe gevolgen komen door de vaccinaties, echter daar is geen schim van bewijs voor. Niet gevaccineerden hebben net zo veel of net zo weinig last van hun besmetting. Anders is het voor 90 of 100 jarige mensen, die lopen wel een risico, maar dat lopen ze iedere dag dat ze nog leven, net zo lang totdat het lichaam het opgeeft.

*onze* (r)overheid.

Dat weten we ook niet....