Machinefabriek Luyt en de gemeente liggen in de clinch over huurovereenkomst. Van de rechter moeten beide partijen gaan praten

• donderdag 2 december 2021

•  HOLLANDS KROON - DEN OEVER

Machinefabriek Luyt en de gemeente Hollands Kroon liggen overhoop over de huurovereenkomst die begin vorig jaar gesloten is over het gebruik van de haven. Op last van de rechter voeren partijen gesprekken om de problemen te tackelen.

Winnie van Galen 2-12-2021

Luyt stapte enkele weken geleden naar de rechter uit onvrede over de wijze waarop de gemeente invulling geeft aan de huurovereenkomst die in januari 2020 is gesloten. De overeenkomst kwam voort uit een gewijzigde indeling van de haven met onder meer een ligplaats voor historische schepen die gevolgen had voor het werkgedeelte en het scheepsdok van Luyt.

Met de ondertekening van de overeenkomst meende de gemeente Luyt voldoende te zijn tegemoetgekomen. Dat de zaken anders gelopen zijn, zegt de gemeente te betreuren. ’Wij hadden namelijk de verwachting dat na de ondertekening van de huurovereenkomst de relatie met Luyt zou verbeteren en we gezamenlijk een goede werkomgeving voor Luyt zouden realiseren.’ Zolang de zaak onder de rechter is doet het college van b en w geen inhoudelijke uitspraken over de kwestie. Machinefabriek Luyt bevestigt bij monde van directeur Jacoline Luijt dat er een geschil is met de gemeente en er een traject voor mediation is gestart.

Noordhollands Dagblad

Als de eigenaren van machinefabriek Luyt slim zijn nodigen ze de wethouders en een stel hoge ambtenaren van HK uit voor een riant weekendje uit en stellen ze de dames en heren een forse bonus in het vooruitzicht.
    Probleem opgelost al kost het wel wat.