Hoeveel huurwoningen komen er tot 2027 bij en waar in Hollands Kroon, wil de VVD van het college weten

• woensdag 29 december 2021
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

’Ambitieloos’ noemt de VVD in Hollands Kroon de afspraken die het college van b en w met corporaties heeft gemaakt over de komst van huurwoningen tot 2027.

Winnie van Galen 29-12 2021

De liberalen willen aantallen zien met daarbij de informatie in welke kernen van Hollands Kroon de huurwoningen worden gebouwd. Het document waar de VVD op doelt is deze maand ondertekend door het college en de woningcorporaties Beter Wonen, Wooncompagnie, Woningstichting Anna Paulowna en hun huurdersorganisaties. Daarin zijn tal van prestatieafspraken gemaakt voor de periode 2022-2026. Over de uitkomst van die overeenkomst zegt de partij zich bezorgd te maken.

Te weinig

Zo wenst de VVD duidelijkheid over de vraag welk scenario er is in het geval de drie bovengenoemde corporaties ’te weinig bouwactiviteiten tonen’. Daarbij doelend op het inschakelen van andere woningbouwcorporaties.

Bij bouwplannen boven de veertig woningen geldt als criterium dat een kwart hiervan sociale huurwoningen dient te zijn. Maar wat als corporaties zich hierbij afzijdig houden. Wat zijn dan de consequenties, aldus de VVD.

Spoedzoekers

Daarnaast vragen de liberalen zich af welke rol er voor de gemeente Hollands Kroon is bij het eventueel realiseren van een corporatiehotel voor spoedzoekers: woningzoekenden die door uitzonderlijke situaties per direct onderdak nodig hebben.

Ook moeten er zo snel mogelijk woningen voor jongeren bijkomen. Hoe de gemeente dat samen met corporaties gaat doen, vraagt de VVD zich af. Om hiermee te voorkomen dat jongeren gedwongen zijn uit te wijken naar andere gemeenten.

Noordhollands Dagblad

_________________________________

SC  LEZERS SCHRIJVEN:

Zorgen bij VVD

Onlangs las ik dat de VVD zich zorgen maakt over sociale woningbouw. Mijn eerste reactie was, een verkiezingsstunt! Waarom die gedachte? Bij de verkiezingen van vier jaar geleden stonden er in alle kernen van Hollands Kroon verkiezingsleuzen van de VVD dat er woningbouw kwam in alle kernen. Vier jaar later maken ze zich zorgen. Als ik mij beperk tot de Wieringermeer het volgende. De laatste jaren heeft wel nieuwbouw plaatsgevonden, echter dit betrof vervanging van gesloopte woningen. Dus geen uitbreiding van nieuwbouw.

Tijdens de verkiezingsbijeenkomst van 2018 in De Cultuurschuur kwam wethouder Meskers met een verhaal over woningbouw en dat de gemeente last had van de Provincie. Toen werd hem verteld door ondergetekende dat het weer hetzelfde verhaal was als eind jaren tachtig. De gemeente (coalitie met o.a. VVD en CDA) wilde en kon toen geen woningbouw plegen in Middenmeer. Provincie lag dwars. Om die redenen heeft toen een initiatiefgroep uit de woningbouwvereniging Middenmeer ’Middenmeer(in)formatie’ een symposium georganiseerd op 15 april 1987 in ’De Oude Beurs’. Met als resultaat sociale woningbouw voor senioren en vrijesectorbouw op het land van Kroon. Provincie werkte in z’n geheel niet tegen, en door particulier initiatief is deze mooie wijk ontstaan.

Eind jaren 90 verloederde de omgeving van Lelypark te Wieringerwerf. Vanaf die jaren tot heden maken zowel VVD als CDA deel uit van een coalitie in de voormalige gemeente Wieringermeer en nu Hollands Kroon.

Tot op heden is er nog geen spade in de grond gezet. VVD en ook het CDA waar waren jullie de afgelopen 20 jaar? Altijd verschuilen achter de provincie als het over woningbouw gaat.

Als het over een datacentrum gaat dan hebben jullie de provincie niet nodig. Dat kunnen jullie zelf wel af. Nu komen met zorgen is wel erg kort door de bocht. Als VVD hadden jullie de mogelijkheid om in ieder geval vanaf 2012 direct een plan te maken voor Lelypark en niet jaren later. Het CDA had het al vanaf eind jaren 90 laten verloederen.

Nu lijkt het een goedkope verkiezingsstunt voor 2022.

LUUK STUVELING

Mede-initiatiefnemer

Middenmeer(in)formatie

Onze Ouderen worden op straat gesodemieterd en de immigranten worden in de watten gelegd, hoe is het mogelijk VVD?
    Het is godgeklaagd en de politiek blijft de Nederlanders discrimineren en ze pikken het ook nog. https://myprivacy.dpgmedia.nl/consent?siteKey=Dl16ymCePojG0NiW&callbackUrl=https%3A%2F%2Fwww.destentor.nl%2Fprivacy-gate%2Faccept-tcf2%3FredirectUri%3D%252Fraalte%252Fdrama-in-heino-woonzorgcentrum-moet-dicht-tientallen-ouderen-komen-op-straat~a86568fb%252F%253Futm_source%253Dtwitter%2526utm_medium%253Dsocial%2526utm_campaign%253Dsocialsharing_web%2526referrer%253Dhttps%25253A%25252F%25252Ft.co%25252F

Nee maar. Kritiek van de VVD op het college. Zou het verkiezingstijd zijn?

Vandaag weer pontificaal in het nieuws bij NU.nl: de woningnood is de schuld van de ouderen die in hun veel te grote woning blijven wonen.
    Geen woord over de tienduizenden migranten die voorrang hebben.
    Misschien dat NU.nl eens kan informeren bij het Koninklijk huis want daar hebben ze nog wel een paar paleizen leeg staan. Ook Rutte kan nog wel een paar jonge viriele migranten kerels huisvesten.