Haarlemmermeer wil geen biomassacentrale, maar kan er niets tegen doen

• woensdag 8 december 2021
  • Categorie:
  • HOOFDDORP

Haarlemmermeer wil per se geen biomassacentrales toestaan. Maar nu blijkt dat de gemeente geen enkel middel heeft om een vergunningaanvraag te weigeren.

Bart Boele 8-12-2021

Op 1 juli nam de gemeenteraad met 20 tegen 18 stemmen een motie aan van Forza, EH en GroenLinks aan om geen nieuwe biomassacentrales meer toe te staan. Die hebben een ongewenste bron om energie op te wekken, bijvoorbeeld hout dat in het tropisch regenwoud is gekapt.

Het college van B en W ging aan de slag maar komt nu tot de conclusie dat een verbod niet mogelijk is. Dat zegt het ministerie van Binnenlandse Zaken: het is juridisch gezien niet mogelijk een soort brandstof of de bron daarvan uit te sluiten. Aangezien een biomassacentrale volgens veel bestemmingsplannen (voor bedrijventerreinen) mogelijk is, kan een aanvraag niet worden geweigerd.

Haarlemmermeer vroeg het Informatiepunt Leefomgeving of het standpunt van het ministerie klopt. Ja, zegt dat informatiepunt, en ook de nieuwe omgevingswet biedt geen mogelijkheden. Vervolgens is advocatenkantoor Pot Jonker gevraagd of dat allemaal klopt. Ja, is de conclusie daar, dat klopt.

„Wij moeten helaas vaststellen dat wij als gemeente geen mogelijkheden hebben om regels te stellen voor de toepassing van biogrondstoffen voor de energietransitie. Anders gezegd, de wet verbiedt ons dit aspect te reguleren waardoor wij de hiervoor genoemde voorbereidingsbesluiten niet juridisch blijvend kunnen borgen en ook de motie niet kunnen uitvoeren”, aldus B en W.

Er worden overigens geen nieuwe aanvragen verwacht, omdat de overheidssubsidies worden afgebouwd. Er is al een vergunning verleend voor twee biomassacentrales. Afval- en energiebedrijf Meerlanden in Rijsenhout heeft geen kans gezien zo’n centrale te realiseren, maar heeft nog steeds een vergunning.

De andere vergunning heeft het bedrijf Polderwarmte die op bedrijventerrein De Liede een centrale mag bouwen, een hybride energiecentrale wordt die genoemd. Het verbranden van ’houtige biomassa’ is een van de warmtebronnen. Polderwarmte wil de warmte van de centrale leveren aan bedrijven op De Weeren in Zwanenburg, Boesingheliede en inwoners van Zwanenburg. Later wil het bedrijf uitbreiden naar Badhoevedorp en Schiphol-Rijk. Er worden nu klanten gezocht. De bouw van de installatie en het ondergrondse transportnet is nog niet begonnen.

Noordhollands Dagblad